Debatten i klassekampen:
Tiltak som fungerer: Solidaransvar
Geir Christensen, medlem i Rødt og LO,
hevder i Klassekampen 28. juli at den rødgrønne regjeringen ikke
har gitt ”misfornøyde arbeidsfolk” andre virkemidler i kampen
mot sosial dumping enn ”noen bestemmelser i Arbeidsmiljøloven for
sju år siden”. Jeg kan ikke nekte Christensen å være misfornøyd,
men begrunnelsen for misnøyen er nærmest absurd, og kan ikke få
stå uimotsagt. De siste årene har den rødgrønne regjeringen
gjennom flere handlingsplaner mot sosial dumping gjennomført en
rekke tiltak med betydelig effekt. Her vil jeg særlig fremheve ett
av dem: Solidaransvar for lønn og feriepenger.
I Oslo Bygningsarbeiderforening har vi
siden 2004 organisert flere tusen arbeidsinnvandrere, og vi har
bistått flere hundre av dem i å kreve arbeidsgiverne sine for
utestående lønn og feriepenger. Til sammen har vi drevet inn gudene
veit hvor mange millioner kroner. Lenge var dette en svært
møysommelig prosess, der det bokstavelig talt kunne gå år og dag
før arbeiderne fikk ut det de hadde krav på. Ofte fikk de ikke det
engang, fordi tidsfristene for lengst var løpt ut. Vi opplevde også
at mange entreprenører så gjennom fingrene med hva slags
underleverandører de hadde på prosjektene sine, og møtte de samme
halv- og helkriminelle konkursrytterne på den ene plassen etter den
andre. Det endte ikke sjelden opp med at det var fellesskapet, i form
av statens Lønnsgarantifond, som måtte betale lønna.
Med solidaransvar forandra dette seg:
Ansvarsforholdene entreprenørene hadde gjort sitt beste for å
pulverisere, gjenoppsto. Med solidaransvar hefter alle ledd opp til
hovedentreprenøren for lønn og feriepenger i tråd med allmenngjort
minstelønn, og betalingsfristen er kort. Det finnes ingen nåløyer
i loven som gjør det mulig å krype unna eller trenere seg vekk fra
ansvaret. Solidaransvar har kort sagt sikret arbeiderne bedre
inndrivelsesmuligheter, og fungert svært disiplinerende på
byggenæringa.
For å foregripe eventuelle innsigelser
om at jeg skulle skrive dette fordi jeg selv er medlem av
Arbeiderpartiet: Det forholder seg faktisk motsatt. For meg var det å
ha en regjering som tar problematikken med sosial dumping på høyeste
alvor, og som gjennomfører kraftige tiltak der det trengs, en
avgjørende grunn til å melde seg inn.
At det så også finnes anledninger for
misnøye og uenighet, som tilfellet er med vikarbyrådirektivet, for
så være. Og selv her finnes det nå handlingsrom for misfornøyde
arbeidsfolk: Tariffavtaler og lovverk byr nå på en rekke nye
virkemidler, som vi må lære oss å bruke i kampen mot utleie av
arbeidskraft og sosial dumping.
Jonas Bals, LO- og Ap-medlem
Vinner vi kampen mot sosial dumping?
Svar til Bals (KK 1/8)
Virker regjeringens handlingsplaner?
Er det snart slutt på dumpingen? Er presset på avtaleverket vårt
fallende? Bals mener vist det.
«I løpet av kort tid har dette problemet vokst sterkt i omfang»
skriver for Velferdsstaten. «Sosial dumping dreier seg om å
undergrave det organiserte arbeidslivet og den kollektive avtalens
rolle, slik at arbeidsgiverne igjen kan fremme konkurranse om
jobbene. I dagens Norge og Europa er det særlig de store
lønnsforskjellene innad i det felles arbeidsmarkedet i EU/EØS som
blir utnyttet av arbeidsgiverne til å fremme sosial dumping.»
De viktigste støttespillerne for arbeidsgiverne er AP og de andre
EUpårdriverpartiene har sørget for å underlegge Norge EUs
arbeiderfiendtlige lovverk. Fri flyt av varer, tjenester og
arbeidskraft er grunnloven. En skog av EUdirketiver og norske lover
bygger opp under dette.
Det norske systemet med en lønn til å
leve av og arbeidsvilkår til å leve med kan i løpet av få år ha
gått i oppløsning og blitt erstattet av mye råere utnytting av
store deler av arbeiderklassen, er min vurdering.
Lovverket om alminneliggjøring av
tariffavtaler (inklusive lov om solidaransvar) har blitt presset
fram av fagbevegelsen når virkningene av vår underordning under EU
har vist seg i praksis på arbeidsplassene. Bals og Oslo Bygnings
arbeiderforening har gått i spissen. Jeg har stor respekt for dette
nødvendige arbeidet. At fagbevegelsen har evne til å presse fram
måter å lindre noen av skadene som underordningen under EU gir, er
viktig, selv om tiltakene henger i en tynn tråd.
22.1-2012 falt den første dommen i
EFTA-domstolen som delvis gir NHO medhold i at de norske
allmengjøringsreglene er i strid med EUs lovverk. Det omfattende
arbeidet som vi har nedlagt i å få til systemer som lindrer litt
på virkningene, kan med et pennestrøk fjernes av denne domstolen.
Stoltenberg behandler denne domstolen som guddommelig.
Sterke virkemidler?
Betyr allmengjøringslovene vi har fått
at fagbevegelsen er på offensiven i forhold til arbeidsgiverne eller
rygger vi bare litt saktere? Kan vi vinne kampen mot sosial dumping
uten å stille helt andre offensive krav?
Av typen
Samt fram for alt arbeide for å frata
arbeidsgiverne styringsretten.
Selv om Stoltenberg har gitt deg en
sprettert er det viktig å se at arbeidsgiverne har fått tanks.
Hvorfor hjelpe dem som gir arbeidsgiverne det?
Når du hjelper til med erstatningsrett
saker for de som er blitt dyttet utfor stupet – er det ikke litt
merkelig å heie på de som åpner slusene for å bruke
lønnsforskjellene i Europa til å drive sosial dumping i stor stil?
Geir Christensen
Medlem av Rødt og LO