Wednesday, November 7, 2018

Kampen om å få døgnlegevakt tilbake til Nesodden


Døgnlegevakta på Nesodden – oversikt over kommunestyrets behandling


  1. Som en del av samhandlingsreformen som blei innført 1.janaur 2012, ble det også bestemt at kommunene fra seinest 2016 skulle overta ansvaret for øyeblikkelig hjelp døgnopphold. Dette reiste med en gang spørsmålet om hvor den nye akuttenheten skulle ligge og om den skulle samordnes med døgnlegevakta i Ski eller om begge enhetene skulle legges til Nesodden.
  1. På kommunestyremøtet 1.september 2011 blei derfor følgende vedtatt:
«Kommunestyre ber rådmannen legge frem en sak om opprettelse av døgnåpent akuttilbud på Nesoddtunet i tråd med forventningene i samhandlingsreformen. Saken skal gi en vurdering av hvordan et utvidet lokalt legevakttilbud med tilstrekkelig faglig kvalitet og bredt tilbud kan tilknyttes dette, og eventuelt knyttes opp mot legevakttilbudet ved Ski sykehus mht. røntgen og liknende.» 
  1. På kommunestyremøtet 17.september 2012 la rådmannen fram saka på nytt.

Det ble fremmet følgende fellesforslag fra MdG, KrF, Rødt og FrP:
«1. Nesodden kommunestyre har som målsetting å etablere på Nesodden: - døgnåpen legevakt. - døgnåpent akuttilbud i henhold til føringene i samhandlingsreformen. Tiltaket samlokaliseres og integreres med den lokale legevakten.
2. Ordningene etableres så raskt som mulig og helst innen 2014.
3. Kommunestyret ber rådmannen om sak om nødvendige tiltak i forhold til å få til døgnåpent akuttilbud og døgnåpen legevakt på Nesodden, herunder avtale med A-hus. 4. Kommunestyret ber rådmannen arbeide for å skaffe til veie nødvendige ressurser, spesielt leger for å få etablert ordningene, bl.a. - Arbeide for å utvide antallet fastleger
- Utlyse hjemler med forutsetning om turnusarbeid i forhold til døgnåpne tilbud
- Undersøke muligheter for å knytte andre leger på Østlandet til en legeturnus.
5. Kommunestyret ber rådmannen fortsette samarbeidet med Follo vedrørende lokalmedisinsk senter med de begrensingene punktene over medfører.»

Forslaget falt mot 9 stemmer (2 SV, 2 V, 1 KrF, 2 R, 2 FrP). Og isteden blei følgende forslag vedtatt med stemmene til H og AP.

  1. Kommunestyret ber rådmannen utrede mulighet til egen avtale og gå i dialog med Ahus vedrørende øyeblikkelig hjelp døgn på Nesodden. Utredningen/avtalen legges frem for kommunestyret.
  2. Kommunestyret ber rådmannen arbeide parallelt med sak angående muligheter, ulemper, gevinster og økonomi knyttet til et lokalt øyeblikkelig-hjelp-tilbud samlokalisert med utvidet legevakt på Nesodden.
  1. På Nesodden blei det imidlertid starta en legevaktaksjon for at både akuttjenesten og døgnlegevakt skulle legges til Nesodden. Torsdag 15/5 overleverte Velforbundet og aksjonsgruppen 6760 underskrifter på kravet om å få døgnlegevakten tilbake til Nesodden. Det tilsvarer mer enn halvparten av de med stemmerett på Nesodden. Samme kveld sørget to partier, Høyre og AP for at legevakten forblir på Ski.
  1. I kommunestyremøtet 15.mai 2014 sørget imidlertid H og AP for at det blei vedtatt at døgnlegevakt og akuttjenesten skulle samordnes i Ski. Begrunnelsen var at dette ville gi både et bedre faglig tilbud og bli billigere. Kommunen hadde beregnet kostnadene til de ulike tilbudene som følger:

Differanse utgifter Follo og lokalt tilbud på Nesodden
Kostnader
Follo
Nesodden
Merkostnad
Øyeblikkelig hjelp døgn
0
- 3 491 000

- 3 491 000
Avdeling med Ø-hjelp

1 000 000
1 000 000
Netto bidrag felles løsn.


-2 491 000
Legevakt
2 792 400
7 650 000
4 858 000





Investeringskostnad
Medisinsk utstyr/oppgradering av lokaler: R/Avadrag
0
130 000
130 000
Leie/kjøp røntgen:
0
1 000 000
1 000 000
Husleie 100 kvm

100 000
100 000
Sum:
2 792 400
6 389 000
3 596 600

Når en veit hva kostnadene for Ski-samarbeidet blei fra 2016, er det verdt å merke seg disse utsagnene fra rådmannens begrunnelse for et slikt valg:

«I forhold til Nesoddens økonomiske utfordringer og de merkostnader en lokalisering til Nesodden vil medføre, er beløpet i størrelsesorden 3,5 millioner kroner noe Rådmannen vil advare sterkt mot.»

«Øyeblikkelig hjelp tilbud Follo forutsetter at utgiftene dekkes av tilskudd fra staten»

«En samlet vurdering gjør at Rådmannen finner det mest riktig både faglig og særlig økonomisk, å inngå felles samarbeid med andre Follo kommuner om etablering av lokalmedisinsk senter og legevakt.»

  1. I kommunestyremøtet 19.juni 2014 samme år krevde Rødt lovlighetskontroll over vedtaket. Dette blei avvist av kommunestyrets flertall
  1. På kommunestyremøtet 5.februar 2015 kom administrasjonen med en revidert plan fordi planene om nybygg både hadde blitt forsinket og dyrere. Nesodden måtte nå garantere for et lån på 75 mill. kroner hvor kommunens andel ble på ca. 12 mill kroner.
(NB: Høsten 2017 ga man opp planene om et nybygg og valgte isteden å leie lokaler som var blitt ledige av SKI sjukehus)

Christian Holm (SV) tok opp sitt forslag fra formannskapet:
1. «Som følge av den forsinkede framdriften for Follo lokalmedisinske senter samt betydelig kostnadsøkning trer Nesodden ut av samarbeidet om Follo LMS. Selskapsavtalen sies opp.
2. Rådmannen bes om å legge frem sak om etablering av øyeblikkelig hjelp-tjeneste på Nesodden med to sengeplasser, samt døgnlegevakt, jf tidligere utredninger av dette, med sikte på etablering innen 2016. Videre styrking av kapasiteten til å ta imot utskrivningsklare pasienter innarbeides i det løpende økonomiplanarbeidet.»

Votering: SV sitt forslag fra formannskapet ble satt opp mot innstillingen. Innstillingen ble vedtatt med 17 mot 14 stemmer (2 FrP, 1 KrF, 1 MdG, 2 R, 6 SV, 2 V).

  1. På kommunestyremøtet 12.mars 2015 kom saka opp igjen fordi et tillegg vedrørende styrerepresentasjon måtte annulleres. Christian Holm fremma på nytt sitt forslag som endte med samme resultat som sist.

Fordyrelsen og forsinkelsen blei igjen godtatt av AP og Høyre. Det er imidlertid igjen verdt å merke seg rådmannens kommentarer til denne fordyrelsen:

«. Legevakten forutsettes driftet innenfor dagens økonomiske ramme.»

«Kostnadsøkningen gir senteret årlige merutgifter på vel 3,1 mill kr. I den videre planleggingen av driften forutsettes at denne kostnaden søkes innpasset innenfor tidligere fastsatt kostnadsramme. «

«I de utredninger som ligger til grunn for planlegging av senteret, er det identifisert muligheter for betydelige økonomiske gevinster i driften ved god samordning mellom legevakten og sengeenheten og godt samarbeid med kommunehelsetjenesten og sykehusene. For å kunne hente ut disse gevinstene og sikre gode tjenester fra oppstart, anses det viktig at styret og daglig leder sikres tid å utarbeide nødvendige planer og å bygge relasjoner til fremtidige samarbeidsparter.
Kommunalsjefene i deltagerkommunene jobber med midlertidige tiltak for å ivareta kommunenes nye forpliktelser til ø-hjelpsplasser fra 1.1. 2016 frem til det nye senteret blir ferdigstilt. Det foreligger flere muligheter for å ivareta dette midlertidig. Forslag til løsning vil bli fremmet så snart denne saken er ferdigbehandlet i kommunene. «
  1. Utvidet åpningstid daglegevakt. Kommunestyremøte 21.mai 2015

Christian Holm (SV) fremmet følgende forslag:
«Alternativt forslag:
Dagens lokale legevakt utvides til kl. 20, primært ut fra foreslått alternativ tre (beholde dagens legevaktordning med fastleger, og i tillegg ansette en kommunal lege). De budsjettmessige konsekvensene innarbeides i økonomiplanen.

Votering: SV sitt forslag fikk 13 stemmer (6 SV, 1 MdG, 1 FrP, 1 KrF, 2 R, 2 V) og falt.

  1. Kommunestyret 22.10.15 Interpellasjon

Det ble fremmet følgende fellesforslag fra FRP, MDG, KRF, R. SV og V:
«Lokalt samordnet tilbud om øyeblikkelig hjelp og døgnlegevakt etableres på Nesodden med oppstart i 2017. Rådmannen bes utrede hvordan dette kan etableres med størst mulig sambruk av ressurser og kompetanse i kommunens helse- og pleie/ omsorgstjeneste. Sak om dette legges fram for kommunestyret innen våren 2016. Kostnader til forberedelser og etablering legges inn i budsjett for 2016, og til drift fra 2017.»
Votering: Interpellasjonen fikk 15 stemmer (2 FRP, 1 KRF, 4 MDG, 2R, 4 SV og 2 V) og falt


Hva blei de reelle kostnadene



Totalt
LEGEVAKT
Øyeblikkelig hjelp (kad)


2015


2 792 000




2016


2 792 000
0
Estimerte utgifter frå administrasjonen ved valg av Follo, kommunestyremøtet 15.05.2014
2016
8 422 898
4 341 800
4 081 098
Follo lokalmedisinske senter IKS opprettet 1.1.2016
2017
8 639 400
4 362 350
4 277 050


2018 (budsjett)
10 497 000






2019 (budsjett)
11 377 000







Kostnaden i 2016 blei altså ca tre ganger høyere en det som blei lagt fram for
kommunestyret da vedtaket om samordning i Ski blei fatta. Øyeblikkelig hjelp som skulle koste 0 kroner kostet plutselig over 4 millioner kroner. Om denne «budsjetteringsfeilen» ble gjort bevisst av vår egen administrasjon eller planleggerne på Ski eller skyldes udyktighet, skal vi ikke spekulere i. Men konklusjonen blir uansett at vedtaket om samordningen på Ski blei fattet på et feilaktig økonomisk grunnlag. Hadde riktige tall blitt lagt til grunn burde konklusjonen blitt en annen: Døgnlegevakt og akutthjelp samordnes på Nesodden.












No comments: