I
vår skrev Nesoddposten om noen svært alvorlige hendelser ved en
institusjon (https://roedt.blogspot.com/2018/04/kommunal-omsorgssvikt_26.html). Rødt Nytt bragte videre disse og Rødt
prøvde å få opp til debatt de store utfordringene som kommunen
står ovenfor på helseområdet.
I
kommunen møtte vi total taushet.
- Administrasjonen ville ikke kommentere noe.
- Helse- og omsorgsutvalget ville ikke behandle sakene. «Enkeltsaker du her tar opp er det gitt klar tilbakemelding om at vi ikke skal behandle» uttalte Høyrepolitiker Beate Fahre. daværende leder for Helse- og omsorgsutvalget. Det er stor forskjell på enkeltsaker og personvern. Når enkeltsaker ikke kan behandles får politikere og innbyggere ikke vite noe som helst om hva som egentlig foregår ut over runde formuleringer.
- Kommunestyret vedtok i april mot 9 stemmer at de ikke ville ha noen redegjørelse på bakgrunn av følgende spørsmål som ble reist i en interpellasjon:
- Har alle institusjonene i kommunen døgnkontinuerlig personell med nødvendig spesialkompetanse til jobbene de skal utføre?
- Har alle ansatte fått tilstrekkelig opplæring og trening i kommunens prosedyrer, institusjonens rutiner, arbeidsfordeling og utstyr?
- Har alle ansatte til enhver tid fått tilstrekkelig informasjon om de brukerne de skal arbeide med?
- Ved avvik skyldes det at de økonomiske rammene ikke er tilstrekkelige?
- Hvilke tiltak er iverksatt for å sikre at kommunens førsteprioritet alltid er å levere forsvarlig helsehjelp ut fra det enkelte menneskes behov, og hvordan kan tildelingsteam og institusjoner sikre at dette målet prioriteres foran økonomiske rammer?
- Etter Fylkesmannens kritikk, hvilke tiltak er iverksatt for å sikre forsvarlig informasjonsflyt og journalføring?
Til
slutt ble disse sakene brakt inn for kommunens kontrollutvalget av
bl.a. pårørende. Et flertall ba administrasjonen om en
redegjørelse. Her er svaret:
«Endringsarbeid
etter tilbakemeldinger fra Fylkesmannen:
-Ukentlig
møte mellom virksomhetsledere og Tildelingsteam hvor
tjenestetilbudet vurderes. Kommunalsjef deltar ved behov.
-Ved særlig behov for kompetanse vurderes å benytte andre virksomheters ansatte eller kjøp av ekstern bistand (rammeavtale eller direkteanskaffelse i.h.t. regler for dette).
-Kvalitetsutvalg- møter hver sjette uke, med fast møteplan (se egen foil).
-Kvalitetsuke med fokus på rolleavklaring, opplæring og lik praksis.
-Journalføring- registrering av helsehjelp kun i elektronisk pasientjournal (Cosdoc).
-Fast månedlig møte mellom Tildelingsteam og avdelingsledere hvor det vurderes tjenestetilbudet og brukerbehov.
-Fokusområde i 2018 er pårørendesamarbeid.»
-Ved særlig behov for kompetanse vurderes å benytte andre virksomheters ansatte eller kjøp av ekstern bistand (rammeavtale eller direkteanskaffelse i.h.t. regler for dette).
-Kvalitetsutvalg- møter hver sjette uke, med fast møteplan (se egen foil).
-Kvalitetsuke med fokus på rolleavklaring, opplæring og lik praksis.
-Journalføring- registrering av helsehjelp kun i elektronisk pasientjournal (Cosdoc).
-Fast månedlig møte mellom Tildelingsteam og avdelingsledere hvor det vurderes tjenestetilbudet og brukerbehov.
-Fokusområde i 2018 er pårørendesamarbeid.»
Tåketale
Svaret
er fullt av møter og vurderinger. men spørsmålene er ikke besvart.
Hva
har skjedd med opplæring og kompetanse? Er økonomiske rammene
årsak til vanskene?
Kommunen
har taushetsplikt for å beskytte enkeltmenneskers private
opplysninger. Det finnes ingen taushetsplikt for å hindre innsyn i
kommunale anliggende og for å hindre debatt om kommunale
avgjørelser. I Nesodden misbrukes taushetsplikten til nettopp dette.
No comments:
Post a Comment