være. Boken her kan være en port inn i hva det egentlig handler om. Bokanmeldelsen er hentet fra tidskriftet Gnist sitt siste nummer.
Den er skrevet av Jorun Gulbrandsen tidligere leder av AKP, aktiv i Rødt kvinneutvalget og Aksjonskomiteen for sekstimersdagen og har vært lærer i mange år.
En stolt 5åring
En dag kom det en stolt femåring inn
på biblioteket på skolen der jeg jobba, med et stort
skilt i snor rundt halsen, hvor det
sto: Spør meg! Jeg spurte: Er det noe fint du har gjort? Det var
det. Han forklarte. Jeg har åpnalør
... jeg har åpnalins jeg har molene ... jeg har ålæringmøle jeg
har opp... nåd ... læringmølene!
Ja, var ikke det fint? Han har begynt,
og det er bare fem tusen læringsmål til igjen – i Oslo. Denne
hendelsen tenkte jeg på når jeg leste boka til Malkenes. Forsida
forteller mye om boka. Ei hand med laboratoriets hvite hanske holder
et reagensrør. I det trange røret står en elev som står i nok
vann til å drukne, blid og tillitsfull. Designet er laget av Johanne
Hjorthol.
Jeg henvender meg først og fremst til
foreldrene med denne bokmeldinga. Men også til lærere,
besteforeldre, tanter og onkler, skoleelever, skoleledere,
lærerstudenter, spesiallærere og helsesøstre. Boka er lett å
lese, og lista over innholdet er lett å forstå. Malkenes er
grundig, og han viser hele tida kildene til det han skriver.
Boka er ei slegge til bruk for dem som
ønsker å befri barna sine, store som små, fra en skole der elevene
hensynsløst er gjort til midler for dem som gjerne vil vise at
markedet skaper kvalitet.
(Malkenes har også skrevet Bak fasaden
i Osloskolen, som kom i 2014.) For meg er boka en
skrekkfilm. Jeg har opplevd mye av det
Malkenes forteller om. Først når jeg leste boka, forsto
jeg bakgrunnen for alt. Eleven er ikke
lenger målet for undervisninga.
Simon Malkenes er læreren som i
Dagsnytt atten leste noe han kalte et haikudikt, fra en time på
skolen. Det var 5. mars 2018. Tilsynelatende var det dette som
utløste personalsak mot han fra Utdanningsetaten i Oslo. Men det er
ikke riktig. Den dagen ble avtalen mellom Konsulentselskapet EY
(kjent som Ernst og Young) og skoleetaten i Oslo gjort kjent.
Avtalen viste at EY hadde hatt kontrakt
med Utdanningsetaten fra 2008, og fram til 2017 fått 26,5 millioner
kroner. Les fra side 258 i boka.
Malkenes har nemlig i lang tid plaga
Utdanningsetaten i Oslo med krav om innsyn i flere avtaler, fått
nei, har anket til Fylkesmannen og ofte fått medhold der. Malkenes
mener at folk bør få vite hvem som styrer skolen og hvor mye det
koster.
Veit dere at elevene er redskapet som
skal skaffe skolen mer penger i konkurranse med andre skoler?
Utdanningsetaten krever at rektorene driver «omdømmebygging» for å
konkurrere om elevene.
Hva skjer med elever som trenger mye
hjelp i en slik skole? Dette er et tenkt eksempel fra
meg: La oss si at du har et barn som du
tror ser dårlig. Legen skal teste synet. Skolen lærer barnet å
pugge rekkefølgen på bokstavene på den nederste linja, på den
plakaten dere veit, hos øyelegen. Der ramser barnet opp bokstavene
så lett som en plett. Skolen annonserer at på denne skolen er det
ingen som ser dårlig, og det er også skolens mål, det er slik vi
jobber her.
Dette var altså noe jeg fant på, alle
vi si at det er skadelig og korrupt. Men dette har skjedd!
Ikke med øyenprøver. Malkenes
beskriver grundig hvordan skolene ble oppfordra av Utdanningsetaten
til å øve på noe som heter kartleggingsprøver. Det er ikke dem vi
kjenner
som «nasjonale prøver».
Kartleggingsprøver er laget for å finne ut om et barn har spesielle
lærevansker. Det kan være alvorlige eller mindre alvorlige ting.
Men det trengs hjelp, og det skal bli videre undersøkelser. Disse
prøvene kan ha stor, positiv betydning i barns liv.
Forskning gjennom mange år forteller
at det er en viss prosent barn med skader og hjelpebehov. Dette
visste/veit Utdanningsetaten veldig godt. Likevel oppmuntra de
skolene til å trene elevene i forrige års prøver, og målet var
NULL problemer! Dette blei avslørt i VG og Klassekampen, og både
daværende skolebyråd Anniken Hauglie (H) og kunnskapsminister
Torbjørn Røe Isaksen (H) forsvarte det. Denne kyniske handlinga er
beskrevet grundig i boka fra side 101, og sier alt om tankegangen til
Utdanningsetaten. Foreldre – har dere barn, som fra de er 5–6 år
gamle, får lekser, tester og ukeprøver som gjør dem motløse og
får dem til å gråte? Malkenes forteller fra side 151 at de er
offer for «læringsmålstyrt undervisning». Det er ikke nødvendig.
Snakker de på skolen om å øke «læringstrykket»? Det handler om
at elevene skal øves til riktige svar på neste test. Å forstå
blir ikke viktig. «Suksess er ikke at
skolen er god, men at den er bedre enn andre skoler og at en elev får
bedre resultater enn andre elever», skriver Malkenes. Er dere klar
over at rektor får høyere lønn, hvis elevene deres skårer bedre
på nasjonale prøver? Eller at testsystemet fører til at de
flinkere får mer hjelp enn dem som sliter, fordi de flinke raskere
får flere poeng? Har barna deres hatt «TIEY» fra 1. til 4. klasse?
Det er det elegante navnet på «Tidlig Innsats Early Years», som
Utdanningsetaten har pressa på de fleste skolene. Elevene skal sitte
i grupper, på stasjoner, og skal rotere til nye aktiviteter hvert
12. minutt. Dette skal skje i 90 minutter. Hvorfor i all verden skal
enhver klasse gjøre dette? Jo, læreren er nemlig en trussel mot
konkurranseskolen, for de har en tendens til å bry seg om hvordan
elevene og klassen er og hvordan de har det. Derfor må lærerne kues
så mye at de godtar å følge ordren: 12 minutter ... 12 minutter
... Det skjer en standardisering av undervisninga, når alle skal måles
etter de samme testene og testene styrer.
Malkenes forteller om «Teaching for
the Test»: Bare det som kan telles, teller. Det som ikke kan
telles, teller ikke. Hvis barnet ditt
har fått et frø til å bli til ei plante under vanskelige vilkår,
eller
tegna en gekko, eller endelig tør å
snakke høyt i klassen, er jeg temmelig sikker på at læreren vil
gi ærlig ros. Men det teller ikke. Det
er forklaringa på at naturfag, forming og musikk ikke er
så viktig lenger. Undervisninga blir
ensformig.
Skal lærere få tenke sjøl? En skole
jeg jobba på fikk besøk av en «områdedirektør» en vår. De
skal hjelpe Utdanningsetaten å holde
styr på lærere og rektorer. Direktøren hadde ett budskap: Elevene
i 7. klasse skulle øve ut året til den nasjonale prøven i
matematikk som kommer om høsten i 8. klasse. De skulle øves i
fjorårets prøve. Han så undring i noen fjes, og da kom det
kontant: Dere og jeg er funksjonærer i Utdanningsetaten. Vi har å
utføre vedtakene derfra! Er dere uenige, får dere arbeide politisk!
Malkenes forteller om kravene til
lydighet. Den reaksjonære konkurranseideologien ser elevene som
humankapital. Lærerne skal tilføre humankapitalen mer verdi,
innafor et stramt budsjett. Det er resultatet på prøvene som vil
trekke til seg flere flinke elever og flere penger. Hvis barnet ditt
har fått et frø til å bli til ei plante under vanskelige vilkår,
eller tegna en gekko, eller endelig tør å
snakke høyt i klassen, er jeg temmelig
sikker på at læreren vil gi ærlig ros. Men det teller ikke. Det er
forklaringa på at naturfag, forming og musikk ikke er så viktig
lenger.
« Derfor bruker skolene mye tid på å
øve elevene i prøvene. Derfor er det skoler som holder de
svakeste elevene unna.
Malkenes skriver om fritt skolevalg,
som ikke er fritt for andre enn de flinkeste elevene. Det er nemlig
karakterene fra ungdomsskolen som bestemmer hvilke videregående
skoler elevene kommer inn på. Skolene konkurrerer om å få de
flinkeste elevene over til seg, da får skolen minst bry og utgifter.
Er det sant at osloskolen er den beste? Nei, en bløff. Malkenes
viser Statistisk sentralbyrås
oppsummering av 2017: «Oslo gjør det
usedvanlig bra i småskolen og på mellomtrinnet, som er målt med
nasjonale prøver. Men når elevene går ut av 10. klasse og tar
eksamen, er resultatene helt ordinære. Oslo ligger langt foran de
andre storbyene (Bergen, Trondheim, Tromsø, Drammen, Stavanger,
Kristiansand) på nasjonale prøver, men ligger nest sist på
skriftlig eksamen i tiende klasse.» I osloskolen lærer slett ikke
elevene mer enn andre, og politikken utjamner ikke forskjeller, med
forsterker dem.
Er det håp om forandring? Det er
vanskelig, i hvert fall. Det er gått 17 år med en den tenkninga
Malkenes viser de grelle resultatene av.
Skoledirektør Astrid Søgnen er gått,
men byråkratiet er på plass. Rektorene er skifta ut og har
fått utdanninga si på BI. Rektorer og
lærere har fått intens politisk oppdragelse. Nye lærere har
bare jobba i denne skolen, og kan ikke
vite at det finnes en annen skoleverden. Men det gjør
foreldrene! Og besteforeldrene! De blir
viktige nå.
Men det er håp! Malkenes har slått et
høl i muren. Han har stor støtte fra lærerne i Oslo.
Kampen må komme fra foreldre og lærere
som må stå sammen om å ta tilbake skolen for barnas, elevenes,
skyld. Erfarne lærere må heve hodet stolt og huske hva de har lært.
Ta næring fra boka! Eksperimentet med eleven som et redskap for den
kyniske markedsliberalistiske skolepolitikken, har gjort nok skade.
Slipp jenta i reagensrøret fri! Hva
vil bystyret i Oslo gjøre? Lese boka?
No comments:
Post a Comment