Friday, July 27, 2007

Farvell til hurtigbåten?

Ikke noe skulle endre seg med overgang til anbud, meldte de privatiseringsivrige. Den første meldingen vi får etter anbudsinngåelse er at hurtigbåten på kveldstid skal vekk. For meg som jobber skift betyr det en halv times lengre reisetid. Uvesentlig detalj?

Nå er løpet atskillig mer utspekulert enn det. Vi loves halvtimesruter med konvensjonelle båter med plass til 600 passasjerer på kveldstid som erstatning for Prinsen som tar under 300 passasjerer. Disse vil da være mindre enn halvfulle. Hvor lenge vil det gå før SL vil spare penger ved å gå tilbake til timesruter? Å kjøre en nesten tom ferge kan da ikke være vits i?

Neste del av operasjonen vil være for n-te gang å foreslå ruta til Vollen nedlagt. Å bygge egen hurtigbåt for å trafikkere denne strekningen 3 turer morgen og ettermiddag vil bli ekstremt dyrt. Da vil nedleggelse kunne forsvares. Og når båten er borte/ikke bygget, vil ikke Nesodden kunne slåss for å få den i drift hos oss heller.
Sjakk matt!

Fikenbladet til SL heter miljø. Når merkelappen miljø brukes går det an å håpe på at ingen stiller spørsmål ved påstanden. ”En utslippsreduksjon på 30 % veide tyngre for SL” hevder Hellik Hoff i SL (AMTA 20. juli) Men han legger ikke fram noen forklaring på påstanden. Når 1 liten hurtigbåt erstattes av 2 tunge stålbåter med plass til 600 hundre passasjerer skal utslippene reduseres? Har SL sammenlignet moderne stålbåter med gammeldags hurtigbåtteknologi? Hva ville utslippene bli med gassdrevne hurtigbåter? SL burde holde seg for god til å slenge om seg med udokumenterte påstander. Skal miljøspørsmål drøftes må alle fakta på bordet. Før det har skjedd tar jeg SLs påstander som en sleip måte å drive politikk på.

Jeg støtter Kaptein Arild Brun sitt krav om å beholde hurtigbåten. Jeg utfordrer Pendlerforeningen til å starte en underskriftskampanje snarest. Klarer vi ikke å få hurtigbåten fra start, er den tapt for lang tid. Vi var lovet å beholde rutetilbudet vårt og den lovnaden har SL brutt. Det kan ikke aksepteres.


Geir Christensen
Rød Valgallianse på Nesodden

No comments: