Saturday, January 3, 2009

Den gangbare bygda

Nesodden kommune arbeider med klimaplan. Vi er spent på om den vil ta fatt i hovedproblemet. Utslipp fra transportsektoren (mobile kilder) utgjør 74% av utslippene i Nesodden. Veitrafikk, spesielt personbil, står for over halvparten av utslippene og er det som vokser. Her snakker vi i praksis om pendling.
I tillegg til miljøproblemene betyr pendling også en stor merbelastning for de det gjelder. Arbeidsmarkedet er slik at mange vil søke jobber de synes er attraktive, selv om det medfører pendling. For en kommune nesten uten eget næringsliv er pendling påtvunget for de fleste. Å skape balanse mellom arbeidsplasser og boliger bety dramatisk nedgang i transportutslippene. Først og fremst fordi behovet for daglig reising blir redusert, men også fordi kollektivnettet kan utnyttes bedre for de som allikevel velger å pendle. Med balanse mellom arbeidsplasser og boliger vil pendlingen gå begge veier og båt og buss vil ikke gå tomme den ene veien. I tillegg er handel og mange offentlige tiltak bygd opp basert på bilbruk. Den nylig vedtatte arealplanen i kommunen har ingen tiltak for å utvikle lokalt næringsliv og legger til rette for dramatisk økt boligbygging. Nesodden vil med denne planen bidra til å øke klimautslippene.
Som alternativ til denne kortsiktige og miljøfiendtlige utviklingen vil Rødt lansere den gangbare bygda.
Hovedsaken med denne ideen er at du innenfor gangavstand skal finne mest mulig av de tilbudene du trenger til daglig. Dette er slik som skole, barnehage, jobb, butikk, kafe, kulturtilbud, idrettstilbud osv.
Vanligvis vil dette måtte ligge innefor en radius på ca 800 meter hvis behovet for motorisert transport skal oppleves som unødvendig. Vi tror en arelplanlegging som hviler på dette grunnlaget for alle våre seks bygder kan bety dramatisk nedgang i daglig reising. Det vil selvfølgelig være vesentlig forskjell på bygdene. På Tangen vil et kjøpesenter kunne dekke mesteparten av innkjøpsbehovene mens det på Fjellstrand antakelig er vanskelig å få til mye mer en dagligvarehandel. I tillegg til å løse klimaspørsmålet vil en slik planlegging bety et adskillig mindre stressende liv for mange familier
Hovedutfordringen med denne ideen er å få utviklet lokalt næringsliv. De fysisk/tekniske vilkårene for å utvikle lokalt næringsliv er dramatisk bedret med datarevolusjonen. Den muliggjør å flytte mange arbeidsplasser nesten hvor som helst og legger til rette for at svært mange kan ta med seg jobben dit de ønsker å bo. De sosiale strukturene i næringslivet gjør at denne utviklingen blir en god del hemmet. Å utvikle lokalt næringsliv vil ta tid. Men i arealplanleggingen er det av avgjørende betydning å sette av arealer som gjør dette mulig.
Vekst-tenking
Sterke krefter motvirker en helhetlig samfunnsplanlegging. Vardenutbyggingen kan stå som eksempel. Attraktive tomter med utsikt over fjorden kan selges. Om det finnes jobber, skoler, sykehjemsplasser og barnehager er ikke viktig. Både flertallet av politikere og næringsinteresser tenker bare på kortsiktig profitt. Da blir mengdevekst og høye priser alt som teller. Å la dette styringsmålet dominere planleggingen er den sikre veien til sammenbrudd. Å la profitt styre samfunnsutviklingen er uforenlig med en bærekraftig miljøutvikling. Dette styringssystemet må erstattes med ett hvor livskvalitet og miljøkvalitet er sentralt og som ikke styres etter lommeboka, men etter demokratiske metoder.
Vi foreslår:
Tiltak for å redusere behovet for daglig reising:Nesodden kommune skal utforme arealplaner med sikte på at flest mulig tilbud finnes i nærområdet slik at de kan brukes uten behov for motorisert ferdsel. Dette krever- Plan for å utvikle lokalt næringsliv i stort omfang i alle kommunens bygder- Desentralisert skole, barnehage og omsorgsstruktur.- Butikk og tjenestetilbud i alle bygder.- En desentralisert utvikling av kultur og idrettstilbud.Kommunen må planlegge langsiktig ut fra livskvalitet og miljøkvalitet og sørge for at kortsiktige profittinteresser ikke får satt slik planlegging til side.Tiltak for at nødvendig daglig reising får reduserte utslippNesodden arbeider for ballanse mellom boliger og arbeidsplasser Nesodden kommune tilrettelegger for å utvikle et ladesystem for el.bilerNesodden

Rødt 17/9-2008
Sigmund Espedal ogGeir Christensen

No comments: