Friday, May 13, 2016

Farlig håntering av sprengstoff

Etter som ordfører Sandberg nektet å svare på spørsmål om dette på kommunestyremøtet 4. mai kommer svar på dette lovlig seint, men jeg synes befolkningen bør være kjent med at spørsmålet er tatt opp.

Interpellasjon til kommunestyremøtet 25. mai  
Rødt, SV og Venstre

RISIKOVURDERING KNYTTET TIL SPRENGNINGER I SJØEN VED TRAFIKKTERMINALEN NESODDTANGEN, NESODDEN KOMMUNE
Vi har fått tilsendt bekymringsmelding fra innbyggere på Nesodden, og tar dette opp i form av denne interpellasjonen.
Båtsambandet Nesoddtangen - Oslo er landets mest trafikkerte passasjersamband.  Til tider kan det oppholde seg mye over tusen mennesker utendørs og på busser og båter på og ved dette tett konsentrerte trafikknutepunktet samtidig. I rushtiden går de store båtene til Oslo minst hvert 20 minutt, så det er i praksis fullt opp av passasjerer, busser og båter der hele tiden.  
Kystverket har i lengre tid arbeidet med å fjerne mange grunner i Indre Oslofjord.  Nå har de begynt på Tangenflua, som ligger rett utenfor trafikkterminalen på Nesoddtangen.
Arbeidet foregår fra en «jack up-rigg» som er påmontert en stor borerigg, en 250 tonns gravemaskin, kompressorer og mye annet maskineri.  Det borres 4 toms hull som umiddelbart etter boring av enkelthull lades med et ferdig gasset slurrysprengstoff før neste hull bores.  Det vil si sprengstoff i klasse A1.1.  I følge opplysninger fra Kystverket har det blitt sprengt salver på opptil 4,4 tonn.  Sprengstoffet fraktes ut til riggen i IBC-beholdere og lagres på dekk. 
Vi vet ikke hvor mye sprengstoff som har vært lagret på riggen, men det er observert 5 IBC-containere på dekk samtidig.  Det vil vel si omkring 6 tonn bulksprengstoff.  I tillegg kommer en del dynamitt og noneltennere.  I tillegg til sprengstoffene kommer store mengder diesel til maskinene.  Med så mye maskineri og mulige tennkilder, og så mye sprengstoff og  brennbar væske  om bord på et veldig lite areal, må risikoen for en alvorlig ulykke være stor. 
Ved normal lagring ville normal minsteavstand til en slik befolkningskonsentrasjon vært minst 810 meter.  Sprengningene og sprengstofflagringen foregår innenfor denne avstanden.  I tillegg passerer de største nesoddbåtene tett inntil riggen på sine turer til fra Oslo.
Vi mener Nesodden kommune må kreve svar på følgende spørsmål, og ber ordføreren redegjøre for status:
  • Er det utarbeidet en risikoanalyse og sikkerhetsanalyse for bruk av denne typen utstyr, lagring og lading?
  • Har det vært gitt lagringstillatelse eller vært vurdert om denne måten å lagre både sprengstoffer og tennmidler på er forsvarlig og i tråd med forskrift av 26. juni 2002 nr. 922 om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff?
  • Har det vært vurdert om det er forsvarlig å opprettholde trafikken over trafikkterminalen på Nesoddtangen mens det lagres, bores og lades?
  • All trafikk inn til olje- og bensinterminalene på Sjursøya passerer tett inn på riggen. Har det vært vurdert om det er forsvarlig å la store tank- og passasjerbåter med mange hundre passasjerer passere tett inn på riggen mens det lagres, bores og lades?

No comments: