viser følgende økning fra sommeren 2017 til 2019:
- Vedtak om hjemmesykepleie har økt fra 268 til 375 – en økning på 40 %
- Vedtak om praktisk bistand har økt fra 207 til 245 – en økning på 18 %
Den samme trenden ser vi når det
gjelder antall pasienter som trenger oppfølging etter utskriv fra et
helseforetak. Her har antallet gått opp fra 468 personer til 498
personer i samme tidsperiode. I tillegg måtte kommunen i sommer
måtte betale dyrt for 16 overliggerdøgn i helseforetakene, mens det
på samme tidsrom i 2018 var ingen overliggerdøgn. Et tegn på at
kapasiteten i hvert fall i sommermånedene ikke har vært bra nok.
Dette økte
arbeidspresset/tjenestebehovet har skjedd uten noen tilsvarende
økning i bemanningen. Ikke bare går dette ut over de ansattes
arbeidssituasjon, men også utover brukerne.
For brukerne må dette nødvendigvis bety kortere hjemmebesøk med
den usikkerheten dette medfører.
Rødt har gjennom flere år påpekt
dette og ved behandlingen av budsjettet for 2018 fremmet vi følgende
forslag:
«Helse:
I forhold til beregnet økningen av
befolkningen over 67år er budsjettet for perioden 2019-22 klart
underbudsjettert, særlig når det gjelder stillinger. I tillegg sier
budsjettet ikke noe om kvaliteten på tjenesten og hvordan man har
tenkt å møte den forventede eldrebølgen både kvalitativt og
kvantitativt. Vi ber derfor om at administrasjonen i ny helse- og
omsorgsplan konkretiserer
Hvilke konkrete tiltak som er
nødvendig å iverksettes på området og kostnadene ved dette
o Bruk av
velferdsteknologi
o
Organisatoriske tiltak
o Prioritering
av lavterskeltilbud
o Antall
stillinger og ønsket kvalifikasjoner
Det bør framgå hvordan man ser
for seg prioriteringen mellom hjemmetjenester, omsorgsboliger og
sykehjemsplasser innafor planperspektivet
Vurderingskriterier for
kvaliteten på tjenestene innafor området»
Dette forslaget fikk kun 4 stemmer (2
R, 1 KrF, 1 FrP) og falt.
Fra Rødts program for Nesodden:
- at kommunens tjenestetilbud tar høyde for eldrebølgen ved
at:
- kommunens hjemmebaserte tjenester styrkes ved at antall
ansatte økes i takt med antall nye brukere, men også til andre
brukergrupper som har behov for slike tjenester.
- sykehjemmenes økonomi må styrkes, slik at det kan driftes
forsvarlig for både ansatte og pleietrengende
No comments:
Post a Comment