Areal- og transportplanen for Akershus
– som Nesodden sin kommuneplan bygger på – utgir seg for å være
et viktig miljøtiltak for å få ned klimagassutslippene. I
virkeligheten er det en plan for sentralisering og økte
klimagassutslipp. Planen bygger igjen på regjeringens «nasjonale
forventninger».
Over 70% av klimagassutslippene kommer
fra veitrafikk. En virkelig klimaplan handler om kortreist. Om
planlegging hvor boliger, arbeidsplasser, skoler, barnehager,
butikker og helsetilbud så langt som mulig ligger innen gangavstand
. Dette spørsmålet drøftes ikke i statlige forventninger,
fylkesplanen eller kommuneplanen i det hele tatt.
Høyblokker
«Regjeringen legger vekt på
fortetting, transformasjon og gjenbruk av eksisterende
bygningsmasse.» ((kongelig resolusjon 14. mai 2019) I Akershus
følges det opp med å utpeke 8 jernbanestasjoner som skal ta
brorparten av den ønskede veksten på ca 350 000 mennesker. Litt
flåsete sagt skal det bygges høyblokker rundt jernbanestasjonen med
et kjøpesenter i mellom. Vil dette gi mindre biltrafikk?
Ingen påvist sammenheng
Akershus var kanskje det mest
sentraliserte fylket vi hadde, men sterk knutepunktutvikling rundt
jernbanestasjoner, kjører mest mest personbil med 12455 km pr år.
Vårt mest langstrakte fylke med minst tettstedutvikling – Nordland
– ligger nederst på personbilbruk 10 947 km pr år. De ligger
langt lavere enn Oslo. (som kjører litt mer enn gjennomsnittet)
Det tyder ikke på noen sammenheng mellom såkalt
knutepunktutvikling/sentralisering og redusert bilbruk. Siden over
70% av klimagassutslippene kommer fra bilbruk så kan heller ikke
noen positiv effekt på utslippene påvises.
Det staten eller fylkeskommunen ikke
sier noe om er kravet om fleksibilitet. At du skal jobbe hvor som
helst på Østlandet ettersom hva som passer arbeidsgiverne og barna
dine skal gå på skole hvor
som helst mellom Halden og Hallingdal
(Fritt skolevalg).
Litt indirekte sies det av regjeringen
«Reduksjon av reisetider, blant annet ved tiltak på vegnettet, gir
større fleksibilitet for arbeidstakerne og bedre muligheter for
virksomhetene til å skaffe relevant kompetanse» (kongelig
resolusjon 14. mai 2019) Der slapp katta ut av sekken. Var ikke
reduserte klimagassutslipp = mindre bilkjøring målet?
Mindre arealkrevende?
Det eneste poenget med høyblokker er
at hver av leilighetene bruker færre kvadratmeter fra moder jord enn
rekkehus og spesielt eneboliger. Følgelig skal det bli mindre behov
for å bygge i urørt natur. Isolert sett er det sant. Men hva som
skaper mest asfalt, betong og nedbygging totalt sett, er langt mer en
leilighetens grunnflate. Hvis du må kjøre bil for å komme deg ut
på tur eller til treningstedet, kjøre for å få barn til barnehage
eller skole osv, så blir det mye nedbygging av det. Andre faktorer
enn boligens fotavtrykk, avgjør samfunnets totale fotavtrykk. Veiene
våre alene forbruker antakelig mere plass enn våre samlede
boligmengde.
Gangbare bygder
Nesodden har 6 skolekretser som alle
trenger arbeidsplasser, skoler, barnehager, butikker osv. Det er
forskjell på hva vi kan få til av tilbud i Jaer krets og på
Nesoddtangen. Men – de grunnleggende behovene kan vi klare i alle.
Det aller viktigst klimatiltaket vi kan gjøre er å sørge for godt
indre liv i alle bygdene.
Det strider mot rådende vekstideologi.
Nærskoler er bedre en store sentralskoler men utviklingen går
motsatt vei. Rett til barnehageplass i din skolekrets er også et
klimatiltak – men sees ikke på som «effektivt» Arbeidsplasser
må vike på Nesodden fordi profitten er størst i boligbygging.
Her står den virkelige klimakampen.
Fortetting er ikke galt i seg selv. Men
å bruke ordet som unnskyldning for en gigantisk sentraliseringsplan
– det er falsk miljøpolitikk.
Nesodden falt utenfor
Arealplanen for
Akershus legger ingen føringer for stor utbygging på Nesodden. Det
har falt entrepenører og lokale vekstpartier (AP,H og Frp spesielt)
tungt for brystet. Det er gode profittmuligheter i å bygge dyre
boliger for velstående her. Derfor er det reist en hard kamp for å
få større byggemuligheter. Tangenområdet skal transformeres og en
konkurranse om å «utvikle» området er utlyst. Her vil det oppstå
konflikter i forhold til miljøhensyn og nåværende beboere i
området. Kravet om å få godkjent Fagerstrand som vekstområde,
som ligger til behandling i departementet, handler først og fremst
om å få til stor utbygging, ikke om å ivareta lokalsamfunnet.
Vekst- og
sentraliseringsfantastene bryr seg ikke om miljøet – bare om
profitt.
Geir Christensen
No comments:
Post a Comment