Et enstemmig kommunestyre vil at Nesodden skal bestå som selvstendig kommune. Fylkesmannen vil innlemme oss i Oslo. Stortinget avgjør. Mener lokalpartiene på Nesodden alvor og utfordrer egne moderpartier på Stortinget?
Interpellasjon fra Rødt og SV til
kommunestyrets møte 9. november 2016
Fylkesmannens
tilrådning om kommunereformen
Vi foreslår at følgende innspill
fra Nesodden kommunestyre oversendes Stortingets kommunal- og
forvaltningskomité:
Nesodden kommune har gjennom to år
gjennomført en omfattende utrednings- og medvirkningsprosess i
kommunereformsaken, ut fra Stortingets vedtak om dette.
- Mulig sammenslåing med Oslo, med enkelte av kommunene i Follo-regionen og med hele Follo er behandlet i ulike utredninger.
- Det er gjennomført en faglig basert spørreundersøkelse til et representativt utvalg av befolkningen
- Det er gjennomført «naboprat» med aktuelle kommuner
- Det er holdt flere ulike folkemøter
- Det har vært bred offentlig debatt
- Det er gjennomført rådgivende folkeavstemning.
Både høringen av utredningene og de
representative prosessene ga det svært tydelige bildet at
befolkningen mener kommunen ikke bør slås sammen med andre
kommuner.
Kommunestyrets enstemmige vedtak
15.06.2016 om å fortsette som selvstendig kommune er således basert
både på grundige faglige og politiske vurderinger, og på en klar
tilrådning fra befolkningen etter bred debatt i lokalsamfunnet.
Kommunestyret har vurdert alle de relevante konsekvensene denne
beslutningen i overskuelig fremtid kan ha for
- gode og likeverdige tjenester til innbyggerne
- helhetlig og samordnet samfunnsutvikling
- bærekraftige og økonomisk robuste kommuner
- styrket lokaldemokrati
Etter at kommunestrukturprosessen er
gjennomført for del og kommunestyret har fattet sitt enstemmige
vedtak, har Fylkesmannen i Oslo og Akershus nå lagt frem sin
tilrådning. Her anbefaler fylkesmannen at Stortinget overprøver det
enstemmige kommunestyrevedtaket.
Nesodden kommunestyre vil først peke
på det uheldige i at staten, representert ved fylkesmannen, foreslår
å gå på tvers av et enstemmig og svært bredt forankret
kommunestyrevedtak. Dette fremstår som særlig uheldig i en sak der
et av regjeringens hovedmål skal være å styrke kommunene
overfor fylkesmannsmakten.
Videre vil kommunestyret peke på det
vi mener er en rekke svakheter ved fylkesmannens tilrådning. Disse
bidrar til å svekke dens seriøsitet, sett i forhold til de
helhetlige utredningene, vurderingene og prosessene kommunen selv har
lagt til grunn for sin beslutning:
- Fylkesmannen lanserer begrepet «mikrokommuner», tilsynelatende basert på innspill fra en enkeltstående konsulent, og legger det i stor grad til grunn for sine vurderinger. Dette fremstår som lite seriøst. For oss er ”mikrokommune” et ukjent begrep. Vi er ikke kjent med at det har vært brukt i forskning og utredningsarbeid, og er ikke kjent med hva kriteriene for en slik kommune er basert på. Eksempelvis faller Bærum kommune inn i kategorien ”mikrokommune”. Fylkesmannen gir ingen begrunnelse for hvorfor en kommune med liten geografisk utstrekning men stor befolkning skal være mindre bærekraftig enn andre. Vi ser begrepet som en konstruksjon som skal begrunne hvorfor kommuner som oppfyller Vabo-utvalgets anbefalte minstestørrelse også skal kunne tvangssammenslås.
- Å bruke Oslo med sine 634.000 innbyggere som dimensjonerende for figurer som skal vise Akershus-kommunenes folketall fremstår som lite hensiktsmessig.
- Risikoen for stordriftsulemper og byråkratisering i så store organisasjoner som fylkesmannen anbefaler er ikke omtalt eller vurdert, som for eksempel behovet for geografisk underinndeling, flere ledelsesnivåer og større interne avstander mellom tjenestestedene.
- At enkeltkommuner ser bort fra intensjonene i Regional plan for areal og transport brukes som argument for vesentlig større kommuner. For det første er det altfor tidlig å konkludere om oppfølgingen av den regionale planen. Videre har fylkesmannen ingen vurdering av om utfordringen blir mindre med et antall sterke regionkommuner. Det er i dag klare tendenser til at det er den største kommunen som er minst villig til å innordne seg en regional helhet. De sterke regionkommunene vil uansett ikke utgjøre en helhetlig ABS-region, og vil lett komme i konkurranse seg imellom.
- Fylkesmannen peker på at Nesodden har tidkrevende kommunikasjon og beskjeden pendling mot Follo (kun to prosent til regionsenteret Ski), og for øvrig er sterkt innrettet mot Oslo. Likevel anbefaler fylkesmannen subsidiært sammenslåing med Follo. Dette fremstår da som sammenslåing for sammenslåingens skyld.
- Det påstås at Nesodden kommune ”er avhengig av et utstrakt interkommunalt samarbeid”, uten noen form for begrunnelse eller nærmere angivelse av omfanget eller hvilke konkrete samarbeidsområder det dreier seg om. Reelt utgjør slikt samarbeid en liten del av kommunens samlede virksomhet.
- Det pekes på at det kan skape utfordringer for de øvrige kommunene dersom et sammenslått Oppegård og Ski avvikler sitt interkommunale samarbeid. Fylkesmannen har verken vurdert sannsynligheten for at dette skjer eller muligheten for at de øvrige kommunene viderefører et tilstrekkelig samarbeid for sin del. Disse kommunene vil til sammen 50-70.000 innbyggere, alt etter hvem som inngår.
- Det påstås at det interkommunale samarbeidet «ofte lever sitt eget liv uten demokratisk kontroll», uten noen form for begrunnelse. Det er ikke foretatt noen vurdering av hvordan den politiske styringen av samarbeidet faktisk foregår, og de eventuelle utfordringene er ikke satt opp mot sannsynligheten for annen outsourcing av virksomhet i større organisasjoner.
- Konsekvensene for lokaldemokratiet, som er ett av reformens hovedtemaer, er i praksis ikke berørt. Temaet omtales kun overfladisk i forbindelse med interkommunalt samarbeid.
I sin innledning
skriver fylkesmannen at ”vi har og hatt ei kjensle av at vi til
dels har plaga kommunepolitikarane med våre foredrag og råd.”
Ettersom fylkesmannen i nokså begrenset grad har tatt del i de
prosessene Nesodden kommune har gjennomført, er det neppe grunnlag
for å mene det. Derimot har det vært tatt opp at fylkesmannen i
denne saken har inntatt en rolle som er mer direkte politisk enn det
har vært tradisjon for, og at det kan bidra til å svekke
tillitsforholdet mellom kommunen og (den regionale) staten.
Nesodden kommunestyre vil peke på den
sterke vektleggingen av at kommunesammenslåing skal være basert på
frivillighet. Vi forventer at Stortinget vektlegger lokaldemokratiet
i denne saken, ved å legge mer vekt på kommunens egen enstemmige og
solid forankrede beslutning enn på fylkesmannens tilrådning.
No comments:
Post a Comment