Utdanningsforbundet på Nesodden har
tatt opp ressursmangelen i Nesoddskolen i AMTA. Kommunalsjef for
skoler Ronny Trogstad kommer med et oppsiktsvekkende tilsvar hvor
han ikke kjenner seg igjen i lærernes framstilling.
Han hevder:
Påstanden fra Utdanningsforbundet
om at Nesodden er en av de kommunene som bruker minst ressurser på
grunnskolen stemmer ikke.
Rapporten fra Unicef konkluderer
faktisk med at vi ligger på 7. plass bakfra i Norge og de
vitenskaplige forbeholdene er helt ordinære for slike rapporter. Så
argumenterer Trogstad med at Nesodden ikke kommer så ille ut i en
annen undersøkelse – skoleporten.no - i forhold til andre kommuner
i Akershus. Han unnlater å nevne at også her drives Nesoddskolen
mer enn 9000 kroner billigere pr. elev enn landsgjennomsnittet og
f.eks ca 12000 kroner billigere enn Osloskolene. I Skoleporten
kommer vi på ca 30 plass bakfra av landets 426 kommuner.
Forskjellene på de to undersøkelsene er interessant for
statistikere, men begge viser det samme: Nesoddskolene drives på
sparebluss.
Det er viktig å etablere felles
virkelighetsforståelse.
Kan Trogstad bekrefte at Nesodden er
blant de kommunene i Norge som bruker minst penger pr. elev på
skolene?
Trogstad skriver videre: Jeg møter
dedikerte lærere som har høye ambisjoner på vegne av sine elever,
sine kolleger og seg selv. Det
er faktisk fantastisk hvor mye de ansatte klarer å få til med små
ressurser. Det er trist at Trogstad lar dem i stikken ved å underslå
de store ressursutfordringene som faktisk er i skolen. Skal ikke en
skolesjef stå opp for sine ansatte og elevene?
Kan Trogstad
bekreft at ressursmangel gir ansatte store utfordringer?
Så
skriver Trogstad: Økt ressursbruk er heller ikke
ensbetydende med høyere kvalitet på det som tilbys. Det
er da vel ingen som er uenige i at det er flere ting enn bare
ressurser som bestemmer kvalitet. Hans argumentasjon er kanskje er
litt upassende allikevel. At vi har høyere skoleutgifter enn
gjennomsnittet i OECD beviser vel mest det enkle faktum at Norge er
et høykostland og har lite i denne debatten å gjøre. At
Nesoddskolene har mange høyt utdannede foreldre og derfor mange
skoleflinke elever og gode skoleresultater benekter heller ingen.
Det hører heller ikke hjemme i en debatt om kommunens
skoleinnsats.
Det Trogstad ikke diskuterer er sammenhengen mellom ressursinnsats og
kvalitet i skolen. Selv om det finnes flere faktorer så vil det å
late som ressursbruken ikke er viktig, være en nokså uforsvarlig
holdning fra en leder.
Kan Trogstad
beskrive hvilken sammenheng det er mellom ressurser og kvalitet?
Videre
hevder Trogstad at tilpasset undervisning handler om mye mer enn økte
ressurser. Det er heller ingen uenige i. Men spesialundervisning på
Nesodden gies til 4,1% av elevene mot 7,8% som landsgjennomsnitt. Det
betyr at mange færre elever
med behov for tilpasset opplæring
får hjelp i
Nesodden enn i andre kommuner. At ikke Trogstad kan ta tak i dette
enkle faktum og innrømme vanskene er oppsiktsvekkende.
Kan Trogstad
bekrefte at kommunen har problemer med å gi elever med utfordringer
tilstrekkelig støtte?
Utdanningsforbundet
viser til en skole hvor 20% av elevene er i risikosonen for ikke å
klare videregående.
Kan Trogstad i
steden for å bortforklare problemene, komme med tiltak som kan løse
denne utfordringen?
Vi trenger
ledere som er opptatt av kvalitet og som ikke prøver å feier
utfordringene under teppet.
Nesodden Rødt
Geir Christensen
Kjellaug Myhre
No comments:
Post a Comment