«Gjennomsnittet er bra,» som
kjerringa sa, hu låg med hue i steikommen og beina i frysern.
Kjell Gudmundsen (H) (AMTA nett
25/1-19) forstår ikke hva vi gnåler om når Nesoddskolen drives
ekstremt billig og vi likevel får gode resultater på nasjonale
prøver.
Gudmundsen sammenligner skolen med en
«bedrift, en organisasjon, en familie etc (...) vann- og
avløpssektoren og eksempelvis renovasjon».
Men skolen skal IKKE være en bedrift,
selv om den ligner mer og mer, efter mange års høyrevridd
skolepolitikk. Og elevene hører IKKE til i vann- og avløpssektoren,
ei heller i kommunens renovasjonssystem, Gudmundsen. De er det aller
mest dyrebare et samfunn har. De er fremtiden vår.
Også høyresiden burde være meget
lydhør overfor Utdanningsforbundet og de stadig flere foreldrene som
har stått frem. Gudmundsen leser Utdanningsforbundets innspill som
en viss mann leser Bibelen når han påstår at forbundet
«nedsnakker» lærerne. Det er betimelig å minne Gudmundsen på at
Utdanningsforbundet er lærernes egen organisasjon, og at det er
lærernes meninger og kampsaker forbundet målbærer. Det er således
ikke slik at forbundet står på den ene siden og lærerne på den
andre, slik Gudmundsen forsøker å få Amtas lesere til å tro. Rødt
har stått på lærernes side i deres arbeid for en bedre
Nesoddskole i sak efter sak, år efter år – jevnlig i motsetning
til høyresiden.
At Gudmundsen er «veldig enig i (med!)
lederen i skole og oppvekstutvalget» er neppe egnet til å forundre
noen. Det er jo storkoalisjonen H/Ap/(MdG)s skolepolitikk hun
målbærer! At Gudmundsen tillegger Rødt meninger og holdninger vårt
parti ikke har, er også som forventet. Det er en integrert del av
høyresidens maktanvendelse.
Når
spesialundervisning blir avlyst fordi undervisningspersonell i steden
brukes som vikar i ordinær klasseromsundervisning, er det vår
rett og vår plikt å reagere. Det rammer få elever og slår lite
ut på normerte prøver, men skaper flere skoletapere. Tilsvarende
rammes annen tilrettelagt undervisning av lav lærertetthet og derav
liten mulighet for å tilrettelegge for spesielle behov.
Er ikke dette reelle problemer
kommunestyret bør diskutere og lete efter løsninger på,
Gudmundsen? Så lenge vi er enige om at Nesoddskolen drives billig,
burde det være mulig å føre en debatt med fokus på hvorvidt
lavkostdriften har uheldige bivirkninger, og i så fall hvilke.
Arbeiderpartiet har så langt skjøvet
kommunalsjef for skole foran seg med sin påstand om at det ikke er
ressursmangel i Nesoddskolen, ei heller noen som helst andre
problemer. At kommunalsjefen rett og slett gjør det
posisjonspartiene har pålagt ham å gjøre, vet deres erfarne
politikere utmerket godt. Selvsagt. Ei heller velgerne er så
uopplyste at de går på limpinnen. Som om det ikke skulle være mer
enn nok at en tidligere sentral Høyre-politiker forsøker å velte
ansvaret for Høyres egen politikk over på administrasjonen, flåser
Ap-ordføreren med UNISEFrapporten i sin spalte på kommunens
hjemmesider. Dette er en form for «omdømmebygging» som brer om
seg. All kritikk avvises, og kritikerne henges ut. Fakta om
Nesoddskolen legges ikke frem. Dersom Rødts forsvar for
Nesoddskolen, dens elever, lærere og foreldre, er å «ta noen» og
å «finne syndebukker», kommer vi til å fortsette med det,
Gudmundsen!
Fakta på bordet
I denne situasjonen er det Rødt krever
av kommunalsjef for skole at han underbygger påstandene sine eller
trekker dem tilbake. Og ber kommunestyret om rapport om:
1:
Hvordan er ressurssituasjonen sammenlignet med øvrige kommuner i
Norge?
Hvor mye bruker vi per elev på Nesodden og på hver
enkelt skole? Ligger
vi blant de 10% av landets kommuner som bruker minst kroner
pr. elev i Norge? Vi ber om statistisk underlag for
kommunens synspunkter.
2:
Vikarbruk
Hvor
mange ganger er spesialundervisning droppet som følge av
omdisponering ved fravær? I hvilke av disse tilfellene er tapte
timer erstattet med ny ekstra undervisning?
Hva
betyr det at vikar bare brukes ved behov? Hvilken undervisning er det
som
faller
bort?
3:
Behandlingstiden ved søknad om spesialundervisning
Hva
er gjennomsnittsalderen for barna når de får vedtak om
spesialundervisning? Hvilket trinn har flest vedtak om
spesialundervisning i skolen. Hvor lang er gjennomsnittlig og
lengste saksbehandlingstid fra behov oppstår?
Som
vanlig når Gudmundsen - eller andre Høyre-politikere for den del -
er ute efter å «ta» Geir Christensen, avslutter han med å sparke
til spilleren istedenfor ballen. Men nei, Gudmundsen, dine og dine
kumpaners forsøk på å «ta» Christensen med påstander som at han
«igjen (har) vist at hans eneste politiske agenda er «å ta noen»
(...)» faller på stengrunn. Hverken Christensen eller vi i Rødt
for øvrig er opptatt av å «finne syndebukker». Vi er opptatt av å
påvise feil, mangler og utilfredsstillende forhold og finne
tilfredsstillende løsninger på dem. Det burde Høyre også være.
Efter årevis med neoliberalistisk Høyre-politikk og New Public
Management er det mer enn nok å ta fatt i, Gudmundsen.
Kjellaug
Myhre
Gruppeleder,
Rødt
No comments:
Post a Comment