Rektor
Merete Hansen skriver et innlegg til forsvar for storskole fullt av
positivt ladete ord og vakre formuleringer. Men ved nøyere lesing
var det svært vanskelig å forstå hva hun egentlig fremhevet.
Derfor noen spørsmål:
Det
vil koste mindre å drifte en storskole?
Hvorfor er det
billigere å drifte en skole med 800 elever enn en med 400 elever?
Min erfaring er at store organisasjoner krever mer byråkrati og blir
mer topptunge og dyre enn små organisasjoner. (Se
https://www.dt.no/meninger/drammen/skole/storskole-pa-ungdommens-bekostning/o/5-57-774077
Store
klasser har gitt oss økonomisk handlingsrom til å dele klassen i to
eller flere fag? Større
klasser gir innsparinger. Ved større og færre klasser – hvor
sannsynlig er det at innsparingene blir i skolen til delinger og
andre tiltak? Med spareiveren i vår kommune – er det ikke mer
sannsynlig at innsparingene fører til budsjettkutt?
Så
snakker hun om at lærere på store skoler kan undervise i færre fag
og spesialisere seg mer.
Det
gir læreren mer tid.....til å bli godt kjent med elevene?
Hvordan gir spesialiserte
lærere – som nødvendigvis da må ha flere klasser/elevgrupper -
mer tid til å bli kjent med den enkelte elev?
Hvorfor
gir en skole med 800 elever den enkelte elev større sjanser for å
finne likesinnede enn en skole med 400 elever og at færre vil føle
utenforskap? Vil ikke skolemiljøet – klimaet og toleransen mellom
elever - være av langt større betydning? Bidrar ikke nettopp
storskoler til klikkvesen og gjengutvikling? Se:
https://forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom/store-skoler-skaper-lukkede-miljoer/530210?fbclid=IwAR3r-t8yId-tHz9pl0FeugBTNW067aj5BfoRsWgh_xtX6kLBfj6i4neFTXE
I
friminuttet vil det være tilsvarende flere voksene som kan sette
igang aktiviteter eller ha tilsyn med elevene enn på to skoler?
Hvis du ikke forestiller deg
aktiviteter for alle 800 i friminuttene – blir det flere lærere pr
elev og bedre oversikt?
Er
det vanskeligere å organisere forskjellig ringetid(friminutter) for
fireparallelle skoler enn for åtteparalelle skoler?
....en
større skole vil støttefunksjoner som helsesøster, psykologer,
ungdomsarbeidere og lignende få bedret tilgjengelighet og bli
tydeligere ressurspersoner... Hvorfor
det? Er en helsesøster som er to dager i uka på en 400 elevers
skole mindre tilgjengelig enn en helsesøster 4 dager i uka på en
800 elevers skole?
Vi
foreldre kan bedre står samlet i det rusforebyggende arbeidet....
(på en storskole). Er det lettere å forebygge, oppdage og følge
opp rusproblemer i en storskole enn en mindre skole? Er å samle
foreldrene lettere på en stor skole enn på en mindre skole?
Så
langt er ingen av Hansen sine påstander underbygget med fakta. Tvert
imot ligner påstandene mer på reklamen for «nærpolitireformen».
Nedleggelse av lokale lensmannskontorer og samling av ressurser
skulle som kjent gi oss mer nærpoliti og bedre oppfølging i
lokalmiljøet. Resultatene ser kanskje ikke slik ut på Nesodden?
Av
en rektor forventer jeg litt mer enn positive ord. Kan påstandene
underbygges? Kan det
belegges at vurderingene jeg linker til er feil?
Det
er ikke lett å være ung. Se
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jGXWe/stadig-flere-unge-legges-inn-med-stress-sykdommer
Vi
bør ikke gjøre det vanskeligere.
Geir
Christensen
Rødt
PS: Her er artikkelen jeg kommenterer: https://www.amta.no/leserartikler/nesodden/skole/derfor-mener-jeg-storskole-er-best/s/5-3-587195?amp%3Bns_fee=0&%3Bns_linkname=editorial.share.article&%3Bns_mchannel=editorial.facebook&%3Bns_source=editorial.facebook&fbclid=IwAR1qDzxhc9cBSlJcEw-aPE1SX5id653ZlzlnDVgwJhmV2NsNXjmuJxSEJ5g
PS: Her er artikkelen jeg kommenterer: https://www.amta.no/leserartikler/nesodden/skole/derfor-mener-jeg-storskole-er-best/s/5-3-587195?amp%3Bns_fee=0&%3Bns_linkname=editorial.share.article&%3Bns_mchannel=editorial.facebook&%3Bns_source=editorial.facebook&fbclid=IwAR1qDzxhc9cBSlJcEw-aPE1SX5id653ZlzlnDVgwJhmV2NsNXjmuJxSEJ5g
No comments:
Post a Comment