Norges første batteriferge stod ferdig høsten 2014. Den tar 350 passasjerer og 120 biler på den ca 20 minutter lange turen over Sognefjorden. |
13 februar – mer enn 2 år senere - svarer fylkesordfører Solli(H) på direkte spørsmål i fylkestinget: «Som fylkesordfører er det mitt ansvar å sette opp dagsorden for fylkestingets møter. Det er ingen automatikk i at et annet folkevalgt organ eller en annen type organisasjon kan kreve at fylkestinget behandler en sak slik de selv har definert den. Derfor fant jeg det ikke riktig å be administrasjonen på bakgrunn av denne henvendelsen forberede en sak til fylkestinget på de premissene Nesoddens ordfører ba om. Henvendelsen ble dermed ikke videresendt administrasjonen fra min side.»
Det er en pen måte å si at hun kastet
forespørselen ble i søppelbøtta uten å forelegge saken for noen.
Nesodden er svært godt representert. I
Fylkestinget sitter Johannes Dalen Giske (AP) og Øyvind Solum(MDG)
samt at Erik Adland(H) er varamedlem. Alle med på Nesodden sin
forespørsel. Ingen av dem har krevd saken til behandling. Heller
ikke ordfører Sandberg har fulgt opp saken.
Hvordan er det med miljøengasjementet
i Fylkestinget? Og på Nesodden?
Etter 2 tapte år tar Oslo initiativ.
Dette kan ikke Fylkesordfører motsette seg så hun beskriver det
slik i sitt svar:
«Akershus fylkeskommune har sammen med Oslo kommune bedt Ruter
om å gå i dialog med operatøren for Nesoddfergene for å avklare
mulighetene for overgang til nullutslippsteknologi. Økonomiske
konsekvenser, og handlingsrom innenfor regelverket for offentlige
anskaffelser skal belyses i en egen rapport til eierne innen 15.april
2017.»
Nå skjer det altså noe. Men,
formuleringene tyder ikke på hastverk. Det står ingenting om
tidsplan i vedtaket. Og «handlingsrom innenfor regelverk for
offentlige anskaffelser» er et tøyelig spørsmål. EØS-reglene vi
har fått er en juridisk jungel som forsinker offentlige tiltak,
presser fram privatisering og sysselsetter mange advokater.
Regelverket kan brukes til å unngå å gjøre noe, hvis det er
ønskelig. Vi risikerer altså at vi skal fortsette med store
miljøutslipp i det som gjenstår av kontrakttiden på inntil 25 år.
Nesodden har fattet vedtak om at
utslippene av klimagasser skal reduseres med 40% innen 2020.
Batteriferger er det største enkelttiltaket vi kan gjennomføre og
burde være uten vesentlige samfunnskonflikter. For Rødt er dette
viktig.
Siden ingen i Fylkestinget viser synlig
interesse går utfordringen til miljøorganisasjonene. Hvem kan drive
denne saken slik at den ikke blir mer forsinket av politisk motvilje
og giddalaushet?
Geir Christensen
Rødt
Rødt
No comments:
Post a Comment