Bro eller tunnel diskuteres heftig. Men
hva er behovet?
Oslofjordtunnelen har nå ca 8000 biler
i døgnet, bare litt mer enn riksveg 156 inn til Nesodden.
Kapasiteten vil være god i overskuelig framtid. Det er altså ikke
trafikkbehov for noen av delene.
Ca 4 milliarder for tunnel
Ca 15 milliarder for bru
Finnes det ikke bedre og billigere
måter å få tungtransport mellom Østfold og Drammen fram?
Jo – toget finnes og kan ved langt
mindre investeringer kunne ta denne trafikken på eksisterende
toglinjer. De trenger pålastingssteder og utbedring av
Alnabruterminalen. For ekstrainvesteringer i størrelsesorden for
tunnel kan jernbanen ta all trafikken og det avhjelper ikke bare
sikkerheten i tunnelen, det vil ta bort store mengder tungtransport
fra veiene over store deler av Østlandet.
Vår løsning er: Steng
Oslofjordtunnelen for tungtransport. Invester det som er tiltenkt
denne forbindelse i tiltak for godstransport på jernbane.
Så kan vi som bruker tunnelen kjøre i
ro og fred og med god plass uten de unødige stengingene som vi har i
dag.
Geir Christensen
Rødt
No comments:
Post a Comment