Norges første batteriferge stod ferdig høsten 2014. Den tar 350 passasjerer og 120 biler på den ca 20 minutter lange turen over Sognefjorden |
Nesodden kommunestyret vedtok i
november 2014 henvendte seg til Akershus for å få utredet el. drift
av Nesoddfergene.
Nesodden-Aker brygge er Norges største
persontrafikksamband og teknologi for drift av våre ordinære ferger
er ferdig utprøvet. Vi trenger bare en undersøkelse av tilgangen på
strøm, beregninger på hva det koster å bytte ut diesel og
gassmotorer med batteripakker og et miljøregnskap. I tillegg en
vurdering av hvordan vi kan unngå at EØSbestemmelsene hindrer oss i
å gjøre et slikt miljøtiltak. Alt utredninger som kan gjøres på
noen uker, så kunne bestilling sendes. Ingen ting har foreløpig
skjedd. Her kritiserer jeg Solum med fler for sendrektighet, og jeg
kan ikke se at Solum skriver noe som gjør denne kritikken
uberettiget.
Solum velger i steden å snakke om noe
annet. Hurum og Buskerud har tatt et initiativ for å få til et
hurtigbåt-tilbud fra Hurum via Fagerstrand til Oslo bygget på
batteriteknologi. Ett flott initiativ som flere i fylkestinget fulgt
opp og som også ser for seg hurtigbåter flere steder med el.
teknologi.
Hurtigbåter med batteridrift finnes,
så langt jeg vet, ikke og må «oppfinnes». Aktuelle ruter finnes
ikke og må utredes trafikkgrunnlag for. Rutene vil ha svært mye
mindre trafikk en Nesoddsambandet i overskuelig framtid.
Det er fint med forslag til noe
forsknings- og utredningsmidler til dette, slik som Solum faktisk
viser til at han har arbeidet for. Det bortforklarer ikke manglende
initiativ for det absolutt mest betydelige enkeltvedtaket for å
redusere klimagassutslipp på Nesodden: el. ferger på ruten
Nesoddtangen – Aker Brygge.
Geir Christensen
No comments:
Post a Comment