Monday, February 6, 2023

43 år etterpå - tilbakeblikk













ELLOS EATNU

På samenes dag i går var jeg å så filmen "la elva leve". Det var rart å  være i Oslo og se samekofter på annenhver kinostol, høre surret av stemmer på et språk jeg ikke forstår et kvidder av og se Alta-aksjonistene hyllet som helter og forbilder. 

Slik var det ikke i 1980.  Vi som forvillet oss til Alta ble behandlet som farlige kriminelle. Å kreve at et urfolk skulle ha vetorett i forhold til bruk av land og vann var en alvorlig trussel mot samfunnet og demokratiet. Over 600 politifolk ble sendt til Alta for å stoppe demonstrasjonene.  Store deler av samfunnet ble hisset opp mot dette truende kravet. Statsminister Brundtland svingte pisken. Elva  ble demmet opp og lagt i rør.  Reindrift, laksefiske og samisk kultur ble skadelidende.  Jeg følte ikke at jeg var på seierherrenses lag da jeg kom hjem.

Mitt lille bidrag var å montere elektrisk lys på utedoene på Gargia fjellstue, hjelpe andre søringer med å gjøre livet komfortabelt i snøhuler og en bot på kr 3500,- for å ha gått på ski inn i forbudt område.  En nokså ubetydelig innsats. 

43 år etterpå har jeg følelsen av å ha vært tilstede da historiens gang ble endret.  Altakampen var starten på en samisk reising. Urfolks rettigheter i lovverket og Sametinget er blant endringene som har kommet.  Og ikke minst selvrespekten jeg kunne se i går.  Det var framtidshåp i talene som ble holdt. Det fyller meg med en stor glede.

Den samiske kulturen er fortsatt truet. I 2021  avsa Høyesterett dom i Fosen-saken. Det var staten (ved regjeringsavdvokaten) og utbyggerne av de store vindturbinanleggene på Fosen mot samene. Høyesterett slo fast at reindriftssamenes rett til kulturutøvelse etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, artikkel 27, var krenket. Vedtakene om konsesjon til å bygge og ekspropriasjon av land var derfor ugyldige.

Turbinbene durer fortsatt halvannet år senere. Reindriften strever med midlertidige nødløsninger. Så langt gjelder ufolks rettigheter bare dersom det ikke truer fortjenesten til rike investorer. Stadig nye landområder blir kolonialisert.

Det er enda et langt stykke å gå før lov og rett trumfer store penger.




No comments: