Kommunen
arrangerer symposium om skolene 11. april. Sterke og svake
sider
ved skolen, skal vurderes, bygget på egenvurderinger fra
skolene. Dette kan bli en arena for kvalitetsvurderinger og
tiltak. Forutsetningen er at elevenes, lærernes og foreldrenes
opplevelser kommer i sentrum.
Så
langt tyder mye på det motsatte.
Innledere
vi kjenner til er Thomas Nordahl. Han er leder av
Nordahlutvalget som har vurdert tilrettelagte tiltak i skolen.
Utvalget presenterer gode, men uforpliktende forslag om å flytte
kompetanse ut i skolen. Konkret er forslaget om fjerning av
rettigheten som i dag finnes til å få spesialundervisning. Reformer
fylt av gode forsetter, men som til slutt bare virker til
nedskjæringer, er ikke noe nytt.
I
tillegg har rektorene fått stor plass. De måles på om de holder
budsjettet og vil ha vansker med å snakke høyt om ressursmangel.
Hvordan
elever, lærere og foreldre slipper til er for oss foreløpig ukjent.
No comments:
Post a Comment