Thursday, April 4, 2019

Hva Nesodden betyr?


Jeg kom til Nesodden i 1992. I en tid da boligprisene var på et nivå som gjorde at et ungt kunstnerpar
Olga Papalexiou
med småbarn hadde mulighet til å skaffe seg bolig og etablere seg. Jeg ble veldig glad iNesodden fordi det var et sted med mange forskjellige mennesker fra alle samfunnslag og yrker som trivdes i halvøyas naturskjønne landskap og nærheten til hovedstaden.

Følelse av fellesskap



Nesoddens unike geografiske plassering ga en spesiell følelse av tilhørighet og felleskap som man ikke møter mange andre plasser. Dette gjorde at jeg som mange nesoddinger full av dugnadsånd og pågangsmot, bidro med mine ressurser til felles kulturprosjekter og arrangementer opp igjennom årene.

Feil utvikling

På Nesodden har jeg sett hvordan tjenester og etater har gradvis blitt flyttet vekk fra kommunen vår, hvordan grøntområder fortrenges av en til tider aggressiv utbygging og hvordan boligprisene har blitt så høye at de bare tillater folk i høytlønte stillinger til å etablere seg i vår kommune.
De økonomiske ulikhetene har økt på Nesodden og de som befinner seg på nederste delen av skalaen merker at de ikke alltid får den hjelpen de trenger fra kommunen, som for eksempel rimelige kommunale utleieboliger, startlån for å skaffe seg bolig, eller god nok oppfølging etter helseproblemer. Resultatet blir at Nesodden mister nettopp det som har vært kommunens særpreg: det menneskelige mangfoldet og sin grønne karakter.

Jeg mener kommunen bør bestrebe seg for å bevare dette mangfoldet og legge til rette for at ideer og prosjekter får mulighet til å utvikles og skape en vibrerende næringssektor på halvøya. Nesodden med sitt særpreg har potensiale for å bli et sentrum og ikke bare en sovende forstad for hovedstaden.
Jeg har bodd såpass lenge på Nesodden at jeg husker det hesteskoformet torget på Tangen sentrum før det ble en shoppingsenter av typen micro-Oslo City. Nesoddens særpreg forsvinner i takt med  penger interessenes kolonisering av flere og flere områder i vårt lille samfunn.

Jeg ønsker i stedet at kommunen skal legge til rette for kreative grunde prosjekter som gagner nesodd befolkningen  og i tillegg oppfordre og støtte sosialt entreprenørskap, som kan gi flere gevinster for det lokale samfunnet. Slike initiativ trenger andre rammer enn de rene kommersielle prosjekter.

Arvesølvet

Til slutt mener jeg at det er avgjørende å få på plass lovfestet vern av Nesoddmarka. Marka sammen med Nesoddens kyststi er kommunens arvesølv som vi er nødt til å ta vare på.
Kort Sagt ønsker jeg at vi som fellesskap skal jobbe for solidaritet, åpenhet og estetikk.

Olga Papalexiou







No comments: