Tuesday, September 7, 2021

Oslofjordforbindelsen: Minst 7 milliarder for å få mer tungtrafikk på veiene?


















Nå diskuteres nytt løp over eller under Oslofjorden. I all hovedsak handler dette om hvordan vi skal få tungtrafikken tryggere på vei over eller under fjorden. Skal vi bruke minst 7 milliarder på det? Ingen diskuterer hvordan vi kan få tungtrafikken vekk fra veiene og over på tog.

De mange ulykkene i Oslofjordtunnelen er så godt som alle knyttet til tungtrafikken. Nytt løp handler om å få tungtrafikken fort og trygt fram. Tungtrafikk på vei blir aldri trygt elller miljøvenlig. Hvorfor skal gods fra Sverige/Østfold til Buskerud og Vestlandet gå på trailere? Vi har jernbane med god kapasitet på spor som kan ta alt. Vi mangler bare kapasitet på terminaler.
Oslofjordtunnelen gir trailere konkurransefortrinn.

For persontrafikk er det god kapasitet med løpet vi har i dag og ulykkene er få.

En naturlig miljøpolitikk vil være:

  • Sløyf nytt løp og bruk de frigjorte (mellom 7 og 15) milliardene på godsterminaler, spesielt utbygging av Alnabru.

  • Steng deretter Oslofjordtunnelen for tungtrafikk og gjør det enda dyrere å kjøre trailere gjennom Oslo.

Det kan være første skritt i å tømme bl.a. E6, E18, E134 for tungtrafikk. Det vil være en lettelse for miljøet og for alle andre trafikkanter.

Er det ingen flere miljøpartier enn Rødt som klarer å heve blikket fra hvordan vi skal få mer veitrafikk og over på hvordan vi skal få mer miljøvenlig transport?

Rødt

Geir Christensen



No comments: