Thursday, February 19, 2015

Trafikksikkerhet – høyeste priorzzzz


Fjellstrandområdet har noen av kommunens farligste skoleveier. Foto Flicker Ketil Høydal
Siste kommuneplan for trafikksikkerhet er fra år 2000.  Mange av prosjektene der er enda ikke påbegynt. Det gjelder for eksempel veiskulder samt gang- og sykkelvei langs Kirkeveien, fra Alvern til Fagerstrand, samt noen mindre strekninger, kryssutbedringer osv.

Etter regimeskiftet i 2011 stoppet i praksis trafikksikkerhetsarbeidet opp. Det eneste som er gjort av ”trafikksikkerhetstiltak” er: ”Miljøgata” mellom Kjøpesenteret og Kommunehuset, oppgraderingen av Kongleveien og den nye turstien til Skoklefald som alt egentlig er utgifter knyttet til nytt kommunehus.

Kommunen er proppen

Ved behandlingen av samferdselsplan for Akershus 2012 – 2015 ble det omdisponert midler fra fylkesveg 157 med kurveutretting og breddeutvidelse ved Fjellstrand, til tiltak på fylkesveg 7 Brevikveien i Vestby. Årsaken til dette var at det ikke forelå nødvendige kommunale planer for prosjektene midlene ble omdisponert fra. I 2013 var det så få søknader til fylket om midler til aksjon skolevei at flere millioner ikke ble brukt. Pengene er til mindre prosjekter som opphøyde gangfelt, kryssutbedringer osv. Dette førte ikke til at kommunen skaffet fram nye prosjekter. Kommunen har, så langt vi vet, for 2014 og 2015 bare søkt om midler til stien gjennom Skolkefaldskogen.

Rødt fremmet forslag i kommunestyret 12. desember om at det skulle lages nye og utvidete søknader slik at flere prosjekter kunne komme med. Forslaget ble ”bortglemt” under avstemningene og en oppfordring til rådmann og ordfører om å sørge for dette ble gjort uansett, ser ikke ut til å ha blitt fulgt opp.
Bråstopp etter valget

Teknikk- og miljøutvalget arbeidet mye, bl.a. med trafikksikkerhetsplanen fram til utvalget ble nedlagt etter valget i 2011. Utvalgets leder Inger Johanne Norberg (SV) og Dagfinn Hopsland (H) var pådrivere. Begge er ute av partipolitikken nå. Grunnlagsmateriale til ny trafikksikkerhetsplan var laget etter at utvalget fikk ca. 100 innspill fra innbyggere. Materialet ble overlatt til lederen for det nye sammenslåtte utvalget (Teknikk-, miljø- og planutvalget) Erik Adland (H). Så ble det stille. Helt stille.
Nye muligheter?

I desember 2014 startet endelig arbeidet med ny trafikksikkerhetsplan. Men det er ikke gitt det blir mer enn papir nå heller. Trafikksikkerhetsplanen kan fortsatt inneholde all verdens gode tiltak mens kommunen i virkeligheten prioriterer alt annet. En slik plan blir først viktig når det legges inn tidsfrister og krav om at trafikksikkerhetstiltak og andre infrastrukturtiltak gjøres før boligene står ferdige.
Kommuneplanens arealdel ligger ute på høring med svarfrist 4. februar. Det går an for alle å reise krav om at det i arealdelen legges inn rekkefølgebestemmelser som sier at gang- og sykkelveier, kryssutbedringer og andre trafikksikkerhetstiltak må foreligger før boligbygging som gir økt trafikk tillates.


Løftene

Her er noen sitater fra hva politikerne lovet før valget hentet fra Fellesvellets avis
(se: http://www.nesoddenvelforbund.no/avisa/0111.pdf)

Vil det bli bygget flere gang- og sykkelveier på Nesodden? I så fall, hvilke mål setter du deg?

Nina Sandberg AP: Det vil bli bygd flere gang- og sykkelveier langs riks- og fylkesveier. Arbeiderpartiet vil prioritere dette langs riksveiene. Vi er avhengig av et samarbeid med fylkeskommune og stat for å få realisert disse, men vil være pådrivere.

Kjell Gudmundsen  H (til begge spørsmål) «Midlene og prioriteringene finnes hos Fylket/Veivesenet. Men som sagt tidligere, hvis Ellingstadåsen Vel kan bistå med å avtale grunnavståelse med berørte grunneiere så kan vi som kommune regulere. Da vil det være mulig å framskynde et slikt anlegg.» (Gang- og sykkelvei mellom Alvern og Fjellstrand, vår merknad)

Ivar Hoftvedt (Frp): Barna våre er det viktigste vi har i livet, derfor er det en selvfølge at vi gjør hva vi kan for å trygge skoleveien


No comments: