Fjellstrandområdet har noen av
kommunens farligste skoleveier. Foto Flicker Ketil Høydal
|
Etter regimeskiftet i 2011 stoppet i praksis trafikksikkerhetsarbeidet opp. Det eneste som er gjort av ”trafikksikkerhetstiltak” er: ”Miljøgata” mellom Kjøpesenteret og Kommunehuset, oppgraderingen av Kongleveien og den nye turstien til Skoklefald som alt egentlig er utgifter knyttet til nytt kommunehus.
Kommunen er proppen
Ved
behandlingen av samferdselsplan for Akershus 2012 – 2015 ble det
omdisponert midler fra fylkesveg 157 med kurveutretting og
breddeutvidelse ved Fjellstrand, til tiltak på fylkesveg 7
Brevikveien i Vestby. Årsaken til dette var at det ikke forelå
nødvendige kommunale planer for prosjektene midlene ble omdisponert
fra. I 2013 var det så få søknader til fylket om midler til
aksjon skolevei at flere millioner ikke ble brukt. Pengene er til
mindre prosjekter som opphøyde gangfelt, kryssutbedringer osv.
Dette førte ikke til at kommunen skaffet fram nye prosjekter.
Kommunen har, så langt vi vet, for 2014 og 2015 bare søkt om midler
til stien gjennom Skolkefaldskogen.
Rødt
fremmet forslag i kommunestyret 12. desember om at det skulle lages
nye og utvidete søknader slik at flere prosjekter kunne komme med.
Forslaget ble ”bortglemt” under avstemningene og en oppfordring
til rådmann og ordfører om å sørge for dette ble gjort uansett,
ser ikke ut til å ha blitt fulgt opp.
Bråstopp
etter valget
Teknikk-
og miljøutvalget arbeidet mye, bl.a. med trafikksikkerhetsplanen
fram til utvalget ble nedlagt etter valget i 2011. Utvalgets leder
Inger Johanne Norberg (SV) og Dagfinn Hopsland (H) var pådrivere.
Begge er ute av partipolitikken nå. Grunnlagsmateriale til ny
trafikksikkerhetsplan var laget etter at utvalget fikk ca. 100
innspill fra innbyggere. Materialet ble overlatt til lederen for det
nye sammenslåtte utvalget (Teknikk-, miljø- og planutvalget) Erik
Adland (H). Så ble det stille. Helt stille.
Nye
muligheter?
I
desember 2014 startet endelig arbeidet med ny trafikksikkerhetsplan.
Men det er ikke gitt det blir mer enn papir nå heller.
Trafikksikkerhetsplanen kan fortsatt inneholde all verdens gode
tiltak mens kommunen i virkeligheten prioriterer alt annet. En slik
plan blir først viktig når det legges inn tidsfrister og krav om at
trafikksikkerhetstiltak og andre infrastrukturtiltak gjøres før
boligene står ferdige.
Kommuneplanens
arealdel ligger ute på høring med svarfrist 4. februar. Det går an
for alle å reise krav om at det i arealdelen legges inn
rekkefølgebestemmelser som sier at gang- og sykkelveier,
kryssutbedringer og andre trafikksikkerhetstiltak må foreligger før
boligbygging som gir økt trafikk tillates.
Løftene
Her er noen
sitater fra hva politikerne lovet før valget hentet fra
Fellesvellets avis
(se:
http://www.nesoddenvelforbund.no/avisa/0111.pdf)
Vil det
bli bygget flere gang- og sykkelveier på Nesodden? I så fall,
hvilke mål setter du deg?
Nina
Sandberg AP: Det vil bli bygd flere gang- og sykkelveier langs riks- og
fylkesveier. Arbeiderpartiet vil prioritere dette langs riksveiene.
Vi er avhengig av et samarbeid med fylkeskommune og stat for å få
realisert disse, men vil være pådrivere.
Kjell
Gudmundsen H (til begge spørsmål) «Midlene og prioriteringene
finnes hos Fylket/Veivesenet. Men som sagt tidligere, hvis
Ellingstadåsen Vel kan bistå med å avtale grunnavståelse med
berørte grunneiere så kan vi som kommune regulere. Da vil det være
mulig å framskynde et slikt anlegg.» (Gang- og sykkelvei mellom
Alvern og Fjellstrand, vår merknad)
Ivar
Hoftvedt (Frp): Barna våre er det viktigste vi har i livet, derfor
er det en selvfølge at vi gjør hva vi kan for å trygge skoleveien
No comments:
Post a Comment