Tuesday, February 24, 2015

Miljøvenlig fergetur

Ampere på tegnebrettet

Etter noen utsettelser ble Rødt sin interpellasjon om batteriferger på Nesoddsambandet vedtatt. Overgangen kan bli lettere enn antatt. Nåværende båter har elektromotorer som blir forsynt av gassturbiner. Enkelt sagt kan gassturbinene erstattes av batteripakker.
Akkurat nå blir verdens største batteriferge tatt i bruk mellom Oppedal og Lavik. Ampere, som fergen er døpt, skal ta 120 biler og 360 passasjerer. Reisetidene ligner på Nesoddsambandet. Ikke bare erstattes diesel med strøm - energiforbruket halveres også. Batteriferger er antakelig miljømessig enda bedre enn elektriske tog.
Kunnskapen og vilkårene for å raskt kunne gå over til batteridrift er altså tilstede. Spørsmålet er mere hvor lang tid byråkratene i RUTER trenger for å få til noe nyskapende. Med den interessen vi er vant til fra RUTERs side når det gjelder fergetrafikk kan det bli nødvendig med politisk påtrykk fra flere hold enn Nesodden kommunestyre.

2 comments:

Geir Hem said...

I forslag til ny areal og transportplan for Oslo og Akershus er miljøvennlige båter bevisst utelatt. Derfor vedtok Bydelsutvalget i Gamle Oslo i februar følgende (forslag fra Rødt): "Bydelsutvalget mener at ny miljøvennlige båtforbindelser må med i grunnlag for ny arealbruk i den regionale planen."

Geir Christensen said...

Takker Gamle Oslo for at dere er våkne. RUTER liker ikke båttrafikk.