Monday, January 9, 2023

Åpent brev til Borgersrud, Kolbotn og Ullmann: Våpenhjelp til hvem?

 



















Tre eldre Rødtmedlemmer tar til orde for våpenhjelp til Zelenskyj.

I Norge reagerer vi spontant når store land angriper mindre. Kravet om at Russland må ut av Ukraina har massiv støtte. Dette er en sunn reaksjon og har min fulle støtte. Jeg regner med at dette er utgangspunktet for forslaget.

Trøbbelet er – hvem er det som sloss for Ukrainas selvstendighet som vi kan støtte?

«De tre partiveteranene mener Norge bør sende «defensive» våpen i form av antiluftvern og antitankraketter, utenfor våpenstøtteordninger styrt av Nato.» Klassekampen 7/1.

Hvilke krig snakker dere om?

Ukrainas forsvarsminister Oleksiy Reznikov er krystallklar: «Vi fører NATOs krig i dag,» sa han, «De slipper å yte blod. Vi yter blod og de gir oss våpen.»

Krigen i Ukraina er styrt av USA/NATO på alle nivåer. Det er umulig å støtte Zelenskyj i Ukraina uten å støtte USAs krig og USA sin strategi.

Jeg har prøvd å sammenfatte NATO sin funksjon her: https://roedt.blogspot.com/2023/01/the-white-mans-burden-eller-verdens.html

Så langt jeg har erfart har NATO aldri brydd seg om nasjonal selvestendighet, bare sloss for å sikre USA og vesten verdenskontroll.

Folk flest i Norge tror NATO sikrer fred og er ukjent med de ca 20 millionene lik NATOlandene har forårsaket de siste 30 årene. Dere er erfarne antiimperialister og vet bedre.

Tror dere at USA/NATO driver en krig med målsetting å frigjøre Ukraina? I tilfelle har dere en analyse av alle tre krigene som pågår i rekkefølge etter som de startet:

1. USA/NATO sin økonomiske, politiske og nå militære krig for å knuse Russland, splitte opp landet og stjele ressursene. Hvilken rolle mener dere denne spiller i Ukraina i dag?

2. Borgerkrigen i Ukraina som startet etter statskuppet i 2014. Hva handler den om og hvilken side støtter dere?

3. Russlands intervensjon.  Utfordringen er i mitt hode å støtte Ukrainas sin rett til selvstendighet og fred uten å støtte Zelenskyj i borgerkrigen eller USA sine aggressive politikk for å beherske verden.

Jeg skulle ønske det fantes en sterk bevegelse for å samle et splittet Ukraina og gjennskape et samlet land. Den finnes ikke i dag. Jeg har all respekt for de Rødtlagene som har funnet mindre bevegelser i Ukraina å støtte. Jeg ser svært positivt på forsøkene og vil gjerne at flere tar tak slik.

På kort sikt ser jeg ikke noen kraft som kan løfte det nasjonale spørsmålet ut av stormaktsrivaliseringen. Nå dør hundretusner i en hensynsløs kamp mellom agressive stater.

Det beste som kan skje nå er våpenvile og fredsforhandlinger. Selv med store landtap (uansett part som taper) er det bedre enn en meningsløs drepende krig for andre formål enn å forsvare Ukrainas nasjonale selvstendighet. Det er her Rødt må sette inn kreftene.

Geir  Christensen

2 comments:

Anonymous said...

Vel Geir. Jeg leser konsekvensene av skriveriene dine at Ukraina bør oppgi sin ambisjon som en sjølstendig stat i Europa og innordne seg under Moskvas diktat. Påstandene om statskuppet i 2014 og borgerkrigen i Donbass har sin opprinnelse i pro-russiske kretser.

Geir Christensen said...

Her var det mange rare påstander. Er borgerkrigen i Ukraina som krevde 14 000 dødofre før intervensjonen russisk propaganda? Eller er det en del av virkeligheten. Konsekvensene du trekker fram er ikke underbygd. Det er påstander jeg er uenig i.