Både
i kommunestyret og som fagforeningsmann har jeg ofte opplevd å ikke
komme til på de arenaene hvor beslutningene taes. “Makta er et
annet sted”, sier vi. Hvem bestemmer utviklingen på Nesodden og
hvordan får de gjennomslag? Uten en analyse av dette blir politisk
opposisjonsarbeid uten effekt. Nesodden Rødt arbeider med en
maktanalyse for å kunne utfordre de virkelige makthaverne og bidra
effektivt til å skape motmakt. Hele analysen finner du her:
http://nesodden.roedt.no/wp-content/uploads/2017/10/170313-Maktanalyse-presse.pdf
Kommunen
har omfattende oppgaver som samfunns- og arealplanlegger. Kommunen
skal minst hvert fjerde år rullere kommuneplanen. Den har både en
politisk del (Hva kommunen prioriterer innenfor sine områder) og en
arealdel som er juridisk bindende. Arealdelen sier hvilke områder
som skal brukes til hva: boligbygging, næringsområder, landbruk,
natur og friluftsliv osv.
Vår
erfaring er at sterke kapitalinteresser får gjøre hva de vil.
Miljøhensyn, sosiale
hensyn, folkehelse og helhetsplanlegging forsvinner når store penger snakker. Hvordan det skjer og hvilke mottiltak vi kan planlegge er det vi her prøver å starte en diskusjon om. Vi trenger å dele erfaringer.
hensyn, folkehelse og helhetsplanlegging forsvinner når store penger snakker. Hvordan det skjer og hvilke mottiltak vi kan planlegge er det vi her prøver å starte en diskusjon om. Vi trenger å dele erfaringer.
Noen
eksempler:
Norgesgruppen
– Johan Johansson
Johan
Johansen har aksjeflertall I NorgesGruppen. Han kontrollerer 6 av 9
dagligvarebutikker samt kjøpesenteret på Nesodden. Husleiene på
sentret blir fastsatt etter vurdering av butikkens betalingsevne og
presser mange butikker over grensen til lønnsomhet. Lokale butikker
presses ut og det er stor utskiftning. Presset på lokale driftere og
ansatte er stort. I forhandlinger om lønn og arbeidsvilkår vil
lokal arbeidsgiver ikke ha mye å tilby. Men Johansson kan le hele
veien til banken. Mesteparten av utbyttet på 640 millioner i 2016
kunne han innkassere . Han trenger ikke
Ovenstående
kan illustrere en tendens. Ansatte skal helst være i firma som ikke
har verdier, og som ved manglende oppdrag, konflikter osv lett kan
nedlegges. Verdiene samles i konserndeler med få ansatte. Der kan
beslutningene tas uten plagsomme fagforeninger som stiller krav.
Makten sentraliseres mens motmakt som fagforeninger og
masseorganisasjoner mister innflytelse. Mesteparten av lokalt
næringsliv på Nesodden er små bedrifter med enkle
organisasjonsforhold. Men konsernene er på vei inn. Framtiden til
Fagerskog FUS barnehage avgjøres av et styre med base i Haugesund.
De nye omsorgsboligene bygges av et A/S som i virkeligheten
kontrolleres av A/S Betonmast, et stort entreprenørselskap med
omsetning på over 4 milliarder. Vi må forvente flere firma i
Skatteparadiser som det er umulig å få kontakt med, men som tar
beslutninger av stor betydning på Nesodden.
Spørsmål:
Hvordan
skal arbeidstakerene I f.eks Norgesgruppen få kontroll over pengene
Johan Johansson tar fra dem? Hvordan skal innbyggere og kommunen få
tatt fra ham monopolsituasjonen som gjør at han kan sette privat
fortjeneste framfor samfunnsmessig fornuftig postutlevering? Hvordan
kan innbyggere og kommune hindre ham i å skvise lokalt næringsliv
ved å utnytte monopolsituasjonen med eierskap til vårt eneste
kjøpesenter til å ta urimelige husleier?
Statoil
og Fagerstrand brygge
Nesodden
har svært få arbeidsplasser og stor pendling. Klimaødeleggelser
følger av trafikk. Med 2-3 timers arbeidsreise daglig blir
overskuddet til å delta I lokalsamfunnet lite. At smøreoljefabrikken
til Statoil på Fagerstrand ble nedlagt var et stort tap for
kommunen. Tomta på Fagerstrand brygge er tilknyttet en av
Oslofjordens få dypvannsbrygger med gode muligheter for å tiltrekke
seg ny næring som kommunen trenger sårt. Statoil la den 160 mål
store tomten ut for salg som næringseiendom, slik den var regulert.
De fikk mange tilbud og kunne få solgt den godt over takst på ca 30
millioner.
Imidlertid
ba Statoil om et ekstraordinært møte med formannskapet på
Nesodden. Der ble vi fortalt at ett av tilbudene var fra et
søppelhåndteringsfirma og det ville vi vel ikke ha? De ba om at
området ble omsonet til «kombinerte formål». (Næring, bolig
osv.) Det er eneste gang vi har truffet Harald Norvik, pensjonert
Statoildirektør. Han var også aktiv i næringsrådet akkurat dette
året. Møtet virket. Mot Rødt sine stemmer ble Statoiltomta
omsonet.
På
forsommeren 2016 kom reguleringsforespørselen. Det foreslås 5 -800
nye boliger. Det snakkes om næringsareal, men det er langt mer
svevende. Sannsynlig resultat: En dårlig kopi av Aker Brygge.
Fortjenesten kan gjetningsvis bli 1 million pr. leilighet, totalt 5
til 800 millioner. Svaret får vi hvis arealet blir solgt til
utbyggere. Vi nærmer oss nok et dyrt boligfelt med noen
servicefunksjoner og en enda mer pendling. Nesodden får ikke
arbeidsplasser ut av vår beste næringstomt og ingen sosial
boligbygging.
Statoil
brukte kontaktnettet til Norvik. Maksimal profitt var åpenbart
hensikten. Fortjenesten på boliger til velstående er langt høyere
enn på næring og sosial boligbygging.
Spørsmål:
Er
ideologien om at alt som er bra for Statoil (nå Cirkel K) er bra for
samfunnet hovedårsak til at de får sette samfunnshensyn til side?
Vil sterkere oppslutning om partier som ønsker samfunnsplanlegging i
valg endre dette?
Er
sosiale nettverk avgjørende? Hvor stor er redselen for å sette seg
opp mot mektige økonomiske organisasjoner?
Endringene
I plan og bygningsloven har flyttet mye makt fra kommunen til
utbyggere. Kortversjon: Før var alt du ikke hadde tiltatelse til
forbudt. Nå er alt lov som ikke er skrevet forbud mot.
Dumpingsaken
I
forbindelse med Fjordbyprosjektet og senketunnelen under Oslo havn
måtte mye mudder fjernes fra havnebassenget. Massene var sterkt
forurenset. Oslo havn ønsket den billige løsningen: Grave opp
dritten med gravemaskin til lekter og dumpe det lenger ute.
Styreleder i Oslo Havn KF og Venstrepolitiker Stilluf Karlsen,
promoterte løsningen som miljøvennlig overfor kommunestyret på
Nesodden. Han fikk flertallet i kommunestyret til å godkjenne
dumping i Bunnefjorden utenfor Nesoddlandet. Etterpå ble galskapen
dokumentert og kraftig motstand utviklet seg på Nesodden.
Kommunestyret snudde, men en tillatelse kunne ikke oppheves. Saken
ble anket helt inn til miljøvernminister Bjørnøy (SV) – som
valgte å ikke gjøre noe.
Store
mengder gift fra sedimentene utenfor bryggene i Oslo er nå spredd i
fjorden. Nå frarådes det å spise torsk fra fjorden.
Saken
er en studie i hvordan kontrollsystemet er i lomma på utbyggere.
Først skal alle utredninger om miløjøutfordringer bestilles og
leveres til utbygger. Utbygger bestemmer hva som sendes til
kommunen. Det kan være interresant å se hvilken versjon av
rapporter som kommer fram. (Er det mange tidligere versjoner ute og
går er ofte mye fjernet) Dernest skal utbygger bestille
kontrollmålinger av at alt går bra. I dette tilfelle ble det valgt
kontrollmetoder som målte – ingenting. Både entrepenørene og
kontrollmyndighetene var representert i styret for firmaet som
utførte kontrollmålingene. Til og med en ansatt I økokrim var I
styret. Mot enighet mellom disse, spilte virkeligheten ingen rolle.
Det
er et utviklet system med bukken og havresekken hvor utbyggere både
direkte og indirekte setter sine egne betingelser og «kontrollerer»
seg sjøl. For mere informasjon anbefales filmen «Lillebror ser
deg»: https://tv.nrk.no/program/kmte30000010/lillebror-ser-deg
Spørsmål:
Hvilke
krav må stilles for å få til uavhengige utredninger og kontroll?
Hvilke habilitetskrav skal stilles? Skal ansatte i Økokrim og
offentlige kontrollmyndigheter kunne kombinere det med styreverv i
selskap som har oppdrag for utbyggere?
Sprengningene
i fjorden
Oslo
havn ønsker dypere led inn til Oslo for å kunne ta imot større
cruiseskip og få ned reisetiden inn til Oslo. 27 grunner skulle
sprenges for å øke innseilingdybden fra 12 til 14 meter og rette ut
leden. Kystverket satte i gang. De fikk som vanlig flertall med 5
(Frp, H, AP) mot 4 i planutvalget våren 2016. Så kom reaksjonen
fra fiskerne og miljøfolket. Et kort øyeblikk nedla Nesodden
kommune forbud mot sprenging og deponering. Da truet kystverket med
erstningskrav dersom de ikke fikk fortsette. Ordfører og leder av
planutvalget satte i verk en rekke tvilsomme tiltak for å få
opphevet stansen. Rådmannen gav tillatelse til fortsatt sprenging og
deponering før det var noe lovlig opphevingsvedtak.
Mange
av grunnene er sterkt forurenset. Imidlertid ligger forurensingene
rundt grunnene, ikke oppe på toppen av de undersjøiske «nutene».
Derfor mente Kystverket og forurensningsmyndighetene hos fylkesmannen
at sprengingene og massene ikke var forurenset. Det enkle bildet av
at massene rundt kommer i bevegelse når du fyrer av en undersjøisk
salve på opp til 4,4 tonn sprengstoff var helt unødvendig å tenke
på. Heller ikke virkningene på fisk og annet liv i havet.
Her
kom truslene fra utbygger om erstatningsansvar direkte fra utbygger.
I tillegg erklæringene fra forurensingsmyndighetene om at de måtte
stole på opplysningene fra utbygger helt åpenlyst.
Spørsmål:
I
hvilken grad er trusler om erstatningssøksmål mot kommunale
beslutninger reelle?
Bildet
som tegner seg
Disse
lokale eksemplene tegner et bilde av et system hvor økonomiske
muskler, lovverk og personnettverk gjør det mulig å sette folkelige
organisasjoner og folkevalgte organer ut av stand til å styre.
Bildet vi tegner her er langt fra komplett. Denne analysen må
utvikles som et felles forskningsprosjekt med mange deltakere. Og
frem for alt må vi utvikle motmakt som kan utfordre dette systemet.
Nesodden Rødt inviterer til dugnad.
Geir
Christensen
No comments:
Post a Comment