![]() |
Å bruke millioner på å pusse opp skoler for å nedlegge de etter 10 til 15 år er bortkastede penger. Vi kan ikke lage tilbygg, pusse opp toaletter osv på 10 års sikt. |
Ny idrettshall med 2. etasje til spesialsaler/klasserom til ungdomssk. 130 millioner
Tanken er at 2. etasje kan romme midlertidige klasserom for Tangenåsen og
spesialsaler til idretten. (Erstatter påbygg Tangenten)
Rehabilitering Tangen barneskole 305 millioner
Rehabilitering/Nybygging Myklerud 260 millioner
Planlegging med vurdering av hva som kan rehabiliteres og hva som må nybygges starter straks. Nye klasserom bygges før gamle rives slik at provisoriske løsninger unngåes. Skolen planlegges som treparallell, gjerne slik at tredje sett klasserom kan bygges når behovet oppstår uten forstyrrelser.
Hel rehabilitering Alvern 262 millioner
Nesoddtunet - rehabilitering A-blokka 94 millioner
sum: 1 051 000
Prioritet 2:
5 parallell - 2deling barneskole Tangen 70 millioner
Med bare liten vekst i Tangen krets vil 4-parallell bli for smått. En barneskole med teoretisk plass til 1000 elever er for stort. Her må vi planlegge for framtiden med plass for 5 paralleller og en oppdeling som gir trygge rammer for elevene.
Nytt sykehjem Fagerstrand. 200 millioner
Sykehjemmet er fult, og eldrebefolkningen vokser fort. De nye demensplassene på¨Skoklefall gir en pust noen få år, men uten å starte planlegging nå vil vi måtte leie plasser utenfor kommunen om få år igjen.
sum 270 millioner
Prioritet 3
25 meters basseng 100 millioner
Totalsum: 1 421 millioner
Dette er hva som trengs for å kunne gi det tilbudet en skal forvente av en moderne velferdskommune.
Dette er betydelig mer enn kommunedirektøren sine beregninger viser er økonomisk tilrådelig. (740 mil) Kommunedirektøren har gjort en god analyse ut fra sitt perspektiv, slik hun skal, helt uten politisk vurdering av fremtiden. Som politikere derimot må vi gjøre en vurdering over hva som er sannsynlig og mulig politisk og planlegge ut fra det. (Vi understreker planlegge, ikke bevilge. Bevilge kan vi ikke gjøre før pengene er i boks.)
Vår finansiering er:
Økte tilbakeføring av skattepenger fra staten (jfr APs forslag til statsbudsjett 2021) 25 millioner årlig.
Dette balanserer forslagene på ca 1,4 milliarder og kommer ut omtrent som kommunedirektørens forslag i belastning som følge av renter og avdrag.
25 millioner over 40 år = 1 milliard.
En antakelse om regjeringsskifte til høsten er sannsynlig. Både Rødt, SV og SP har i sine alternative statsbudsjett økt overføringene til kommunesektoren betydelig. Den mest konservative faktoren ved en ny regjering er AP.
For 2021 foreslo AP:
-Bedre og grønnere skoler, barnehagebygg og svømmeanlegg - 5 mrd til nybygg, rehabilitering og klimatiltak i ny rentekompensasjonsordning
Nesodden har ca 0,3% av landets innbyggere. 0,3% utgjør ca 17 millioner i til rentebetaling. (Det er presskommunene som har store renteutgifter så det er sannsynlig med større summer her)
- Økte overføringer til kommunene med til Nesodden 8, 602 millioner
Med et regjeringsskifte vil den mest konservative nye regjeringspartneren (AP) altså tilføre Nesodden minst 25 millioner årlig som kan brukes på å betale renter og avdrag på skoler svømmehaller og og sykehjem. (Dersom vi skal tro at de gjør det samme i posisjon som i opposisjon)
Med 2% rente vil dette ekstra tilskuddet dekke rentene på en investering på ca 1,25 milliarder.
Rødt søker samarbeid for å få til mest mulig av forslagene ovenfor.
Rødt
Geir Christensen
No comments:
Post a Comment