Friday, May 7, 2021

Stortingskandidatene våre: Marianne Bredesen

Marianne Bredesen, 39 år, Berger, Billedkunstner og lærer på Prosjektskolen Kunstskole. Medlem av Kultur-, miljø- og teknikkutvalget.


Da vi for noen år siden så en mørkeblå og tidvis brunaktig politikk få stadig større oppslutning i Europa, bestemte jeg meg for å melde med inn i partiet Rødt. Jeg så på det som et samfunnsansvar og hadde lyst til å være med på å snu denne trenden. Jeg ønsker å leve i en verden der rettferdighet, likeverd og likestilling er en selvfølge. For å komme dit mener jeg det viktig at folk engasjerer seg og står sammen i kampen mot de store forskjellene. 


Mine kampsaker ligger innenfor kunst og miljø. Jeg ønsker en rettferdig miljøpolitikk som ikke fører til enda større klasseskiller. Jeg er også opptatt av at vi skal ta vare på naturen og det biologiske mangfoldet, for å sikre habitat for ulike arter og naturressursene for fremtidige generasjoner.


Jeg mener at et rikt kunst- og kulturliv er viktig. De statlige ordningene for tilskudd til dette feltet har blitt kjempet fram fra 70-tallet og fram til idag. Dette er viktig for å opprettholde at kunsten skal kunne være fri og ytringsrommet stort. På denne måten kan kunsten bidra i samfunnsdebatten og være med på å engasjere og glede folk innenfor alle samfunnslag. 


Jeg ønsker at Nesodden skal være en kommune som tar naturen på alvor. Dette kan gjøres gjennom vern eller regulering av truede naturområder for å sikre leveområder både til lands og til vanns. Jeg ønsker også at kommunen skal leve opp til sitt rykte som ¨kunstnerkommune¨, og at vi skal få på plass flere ordninger og satsningsområder innenfor kulturfeltet. Kommunen må aktivt bidra til at vi får et yrende kulturliv her på halvøya.


No comments: