Wednesday, October 8, 2014

Batteriferger på Oslofjordsamband

Interpellasjon til kommunestyremøtet

Etter jul settes Norges første rene batteriferge i drift. På strekningen Lavik-Oppedal skal det settes inn en ferge som skal ta 120 biler og 360 passasjerer. Reisetiden er 20 minutter (10 knops fart) og ladetiden er 10 minutter under av og påstigning samt lading om natten. Båten skal driftes av Norled etter anbud de fikk av Vegvesenet.
Batteriferger er p.g.a. mange driftstimer i døgnet langt mer effektivt miljømessig enn el-biler. Med så omfattende fergedrift som vi har både her på Nesodden og i Oslo-fjorden for øvrig, vil miljøgevinstene være voldsomme både i forhold til diesel og gassdrift. Karbonfri transport til Oslo vil antakelig være det viktigste miljøtiltaket vi kan gjøre på Nesodden.   Økonomisk ser batteridrift ikke ut til å være dyrere enn konvensjonell drift. 

Ruter har akkurat levert en rapport om framtidig fergedrift i Oslofjorden. Der er batteriferger nevnt, men ingen tiltak for å utrede spørsmålet eller ta ny teknologi i bruk er foreslått. Dette er ikke holdbart. For mer informasjon se: http://media.wix.com/ugd/b5a2e7_bbeb1dbd9fe14733a235b5b66d00eedf.pdf

Forslag til vedtak:
Nesodden kommune ber Fylkestinget om å sørge for at RUTER utreder spørsmålet om batteriferger på Oslofjordsamband grundig. Rapporten må beregne miljøgevinster og økonomiske følger på kort og lang sikt samt når det er mulig å starte opp med batteridrift. Rapporten bør foreligge  våren 2015.


Nesodden Rødt
Geir Christensen

No comments: