Wednesday, April 19, 2023

Er Norge i krig med Russland?



Jeg tror jeg har fulgt mer en middels godt med, men ble overrasket over nett- og avisnotiser om at et flertall i den tyske befolkningen mente at Tyskland var i krig med Russland. Jeg hadde ikke tenkt over spørsmålet en gang, eller sett noen debatt om Norge er i krig. Slik har det åpenbart ikke vært i Tyskland.

Et lett søk gav meg dette: https://juridika.no/innsikt/norske-v%C3%A5penleveranser-til-ukraina-og-hva-det-betyr-under-folkeretten Cecilie Hellestveidt skriver tungt juridisk, men kortversjonen er at land som leverer våpen til en krigførende land er et legalt angrepsmål etter folkeretten. Et norsk fly med våpen til Ukraina f.eks kan skytes ned. Som våpenleverandør regnes vi etter folkeretten som krigførende part. Dette er en kunnskap som jeg mener er viktig for debatten. Spørsmålet har, som mange vesentlige spørsmål i denne krigen, systematisk blir undradd offentligheten her hjemme.

Når Moxnes hevder at våpenstøtte ikke står i motstrid til fredsarbeid forutsetter det denne manglende kunnskapen. Å være en krigførende part gjør rollen som fredsskaper umulig.

Det knytter spørsmålet om våpenstøtte direkte til spørsmålet om vi skal delta i krigen. Vil vi at Norge skal være krigførende part?

Geir Christensen


No comments: