Thursday, April 12, 2007

Skole, rådhus, bibliotek og kulturhus på Tangen. Hva handler saken om?

Striden om kommunenes byggeplaner på Tangen (Nesodden) kan være forvirrende. Her er ett forsøk på oppsummering.
Ny ungdomskole på Tangen er tvingende nødvendig. Den gamle tyskerbrakka på Varden er moden for kondemnering. Mer moderne lokaler er ett stort behov. Et moderne bibliotek trenger vi på Nesodden og et kulturhus vil bety et stort løft.
Det er stor enighet om at alle elementene som byggekomiteen har lansert trengs. Hvorfor skaper saken da så stor strid?

Prioriteringer
Først å fremst fordi kommunen har dårlig råd og ikke er i stand til å finansiere halvparten av prosjektet en gang. Kampen står derfor om prioriteringer. RV ønsker å prioritere skole først og muligens bibliotek som nummer 2.
Høyre, FrP og AP vil selge det gamle kommunehuset med tomt før planene foreligger ferdig utarbeidet. Når kommunehuset har fått rivingsdato tvinger det selvfølgelig politikerne i ettertid til å prioritere rådhus først.
Det er også dramatiske mangler på sykehjemsplasser på Nesodden. Bygging av flere sykehjemsplasser enn det som inngår i kommunens planer er tvingende nødvendig hvis ikke flere skandaler av den typen AMTA skrev om i sommer skal komme i masseomfang. Å løse dette blir svært vanskelig hvis nytt rådhus har satt kommunen i gjeld til over pipa.

Kommuneøkonomi
Når kommuneadministrasjon, kontrollutvalg m.m. skriker stygt, er det fordi de ser for seg økonomisk krise. Kommuneskatten går stort sett til oppvekst(grunnskole, barnehager, SFO med mer) og helse (sykehjem, hjemmehjelp, sosialhjelp m.m.). Med 10årig skole, full barnehagedekning og eldrebølge er dette områder vi må bruke mer penger på i årene som kommer. Men regjeringen(e)s politikk er motsatt. Kommunenes andel av BNP er sunket fra 18 % i 1980 til 14 % nå. Den høykonjunkturen vi opplever med lønnsøkninger og flere i arbeid gir økte skatteinntekter. Det kommer kommunene til gode også. Men fremdeles er kommunene taperne i kampen om ressurser. Her er veksten minst. Skole og helse kommer sist i vårt samfunn sine prioriteringer. Nesodden kommune er fremdeles lutfattig. Rød Valgallianse ønsker å gjøre noe med det. Vi vil at kommunenes andel av skattepengene skal øke. Det er vi helt alene om på Nesodden..
Vi betaler alle 28 % inntektsskatt (28 øre av hver krone du har i skattbar inntekt.) Før skattereformen het dette kommuneskatt og gikk i sin helhet til fylker og kommuner. I 2006 var Nesodden sin del av dette litt over 12 % eller 12 øre av vær krone du har i skattbar inntekt. 1 2007 er dette redusert til ca 11 % eller 11 øre.
For en med skattbar inntekt på kr 300 000 betyr dette at hun betaler ·84 000 i inntektsskatt
I 2006 fikk Nesodden 36 000 av dette
I 2007 får Nesodden 33 000 av dette
Mellomlegget på kr 3000 går i statskassa isteden. Med over 16 000 innbyggere betyr endringen tap på over 20 millioner årlig for Nesodden.
Selv om fortsatt økonomisk oppgang kan betyr at kommune får like mange kroner i skatt, taper kommunene i forhold til alle andre sektorer. Med sterk lønnsvekst vil ikke skattekronene strekke til.
Dette ønsket RV at kommunestyret skulle protestere mot. Forslaget fikk bare RVs stemme. SV og AP er lojale mot regjeringen og vil ikke protestere. Høyresiden ønsker nedbygging av kommunal velferd. Selv om en protest ikke nødvendigvis endrer Stortingets holdning er akseptering en garanti for fortsatt kommunal fattigdom. Her vinket altså kommunestyret farvell til mye av Tangenprosjektet.

Bysentrum?
Med utbyggingsplanene for kjøpesenteret og det nye storbygget kommunen har foreslått der ungdomsskolen ligger nå vil Tangen sentrum bli forvandlet fra ett åpent områd til et bylignende sentrum med asfalt og betong. Dette ivrer Høyre AP og FrP for. RV ønsker ikke en byutvikling på Nesodden.
Bak taktikk og prestisje handler altså saken om 3 ting:
- Hva skal en fattig kommune prioritere?
- Skal oppvekst og helse fortsatt komme siste på samfunnets prioritetsliste?
- Skal vi fremelske en byutviling av Tangen sentrum?
Dette er kanskje sentrale spørsmål til valget i høst? Du velger

Geir Christensen
Rød Valgallianse

No comments: