Saturday, April 18, 2009

Barnehagen på Skoklefall

Motivkrangel - skriver AMTA(31 mars) om debatten mitt lille innlegg utløste i kommunestyret. Motivene bak Høyres forslag om å overlate driften den nye barnehagen til "Trygge Barnehager" har jeg ikke uttalt meg om. De får de forklare selv. Hva som foregår inne i hodet på Høyres kommunestyremedlemmer vet jeg lite om. Hva de gjør, må det være lov å gi sin vurdering av.

De faktiske virkningen av forslaget, slik jeg oppfatter det, handlet mitt innlegg om:

Høyre og FrP vil overlate til private å bygge og drive barnehage på tross av:
- at det øker kommunens utgifter med mellom 1 og 4 millioner årlig i følge rådmannens utredning. Utreningen var komplisert, men grundig. (Alle slike regnestykker er mulig å diskutere, men Høyre tok seg ikke bryderiet med å påvise noen feil eller mangler i utredningen eller å gi noe skriftlig alternativ utregning. Bare løse tall og antydninger om at de ikke trodde på dette)

- At det faktiske forslaget Trygge Barnehager har lagt fram inneholder inntil 36 færre plasser enn det kommunen har planlagt og som det er behov for
- At spesialtilrettelegging for avdeling for barn med spesielle behov mangler i de planene Trygge Barnehager har forevist oss. (Som selgere flest har Trygge Barnehager sagt seg villig til å tilpasse sitt forslag til kommunens behov, men hverken planer eller pris for noe slikt foreligger)
- De kommunalt ansatte i den midlertidige barnehagen er forespeilet jobb i den nye barnehagen. Høyre har ikke engang kommentert hva som skal skje med dem hvis den nye ble privat.

Her kommer vi til kjernen i den politiske høyrebølgen eller markedsliberalismen. Det handler om at offentlige verdier kan brukes til at private interesser kan tjene på oppdrag. Da gjør det ikke noe om dette betyr dårligere tilbud til innbyggerne eller konsekvensene for kommunalt ansatte.

Slik var min vurdering av innholdet i Høyres forslag.

At en politisk motstander ser andre virkninger av et forslag enn forslagstillerne, er ikke særlig uvanlig og en viktig del av normal politisk debatt. Denne kritikken gadd ikke Høyre svare på. Den slags kritikk ville de ha seg frabedt. Å heve seg over politisk diskusjon anbefaler jeg at Høyre reserverer for kongelige. Jeg oppfordrer Høyre til å møte argumentene mine.

Geir Christensen
Rødt

No comments: