Thursday, May 21, 2009

Regjeringen har ikke stoppet privatiseringen av Jernbaneverket.

Togkaoset henger sammen med privatiseringen som pågår.

Ågot Valle harselerer over innlegget til Anders Hamre Sveen (KK 13.mai) og ramser opp alle regjeringens fortreffeligheter. Sveen får svare for seg, men siden jeg arbeider i Jernbaneverket vil jeg gjerne kommentere påstanden om at regjeringen har stoppet privatiseringen hos oss.

Drift og vedlikehold av vår infrastrukturer er historisk gjort med egne ansatte. Bondevik 2 ved samferdselsminister Skogsholm fikk flertall for å avvikle dette helt, og å legge alt vedlikehold ut på anbud. Stoltenberg skryter av å ha stoppet dette. Når sant skal sies, var det Skogholm som satte på bremsene etter at planen skar seg fullstendig. Fagfolkene i jernbaneverket sluttet i stor målestokk, og få private hadde kunnskaper til å overta. Hun laget en vedlikeholdskrise og måtte fossro bort. Det var bare formalitetene som de rødgrønne rettet opp.

Har privatiseringen tatt slutt?

20 års ansettelsestopp merkes. På min gamle arbeidsplass, ledningsavdelingen i Ski, er det trappet ned fra 12 ansatte til 4 i dag, hvorav 2 forbereder sine 60årsdager. Du trenger ingen glasskule eller privatiseringsvedtak for å se at avdelingen er i ferd med å pensjoneres.

I 1985 var det ca 3100 vedlikeholdsarbeidere i banevirksomheten med under 600 administrativt ansatt. I 1999 var tallene 2000 vedlikeholdsarbeidere med 1200 administrativt. I dag er trolig ca 1000 i produktivt arbeid i sporet og ca 2000 administrativt ansatt.
Private overtar stadig støtte deler av arbeidet, også under de Rød-grønne.
Togkaoset i Norge er politisk vedtatt og er nøye knyttet sammen med konkurranseutsettingen av jernbanevirksomheten som vi har hatt siden 1996. Kaoset kom først i England etter det store privatiseringsprosjektet der. Fra en litt militær oppbygget komando-organisasjon er Jernbanesystemet omdannet til et markedsliberalistisk anbudsystem med svært mange aktører. Oppdelingen skjedde midt på 90-tallet. Ved anbud på vedlikehold ligger fortjenesten som kjent i å gjøre minst mulig av det du har forpliktet deg til.
Flere av de siste stoppene på trafikken kan direkte tilbakeføres til ”billigløsninger” knyttet til anbud:F.eks Sandvika 18. april faller kjøreledning ned på grunn av at utbygger, Balfour Beatty a/s har brukt for dårlige materialer.19 april hadde Norsk Jernbanedrift a/s anbud på ombygging av signaler på Oslo S. De tok gammelt signal ut av bruk, men fjernet ikke strømtilkopling slik at kabler kom i klem og laget jordfeil på Oslo S.Tidligere har firmaet Strukton Rail AS forårsaket flere nedkjøringer på Oslo S da isolasjonsavstandene mellom høyspentseksjoner de har bygd om ikke har vært tilstrekkelig stor og komponenter har blitt feilmontert i anlegget.
Regjeringen Stoltenberg har ikke stoppet privatiseringen. De har tatt seg mer tid og brukt mange hundre millioner på å bygge opp private aktører til å drive bygging og vedlikehold av jernbanen. De er altså dyktigere til å privatisere en Bondevik sitt bajasforsøk. Så er da Jens en langt dyktigere høyremann en Erna.
Siste nytt fra Stoltenberg er å ta ut Jernbaneverket i et pilotprosjekt for å innføre ”lønnsomhetsregnskap” i staten. Det betyr å måle jernbaneverket som en privat bedrift – avkastning på kapital - framfor samfunnsnytte. I et så komplekst system som jernbane med svært mye spesialkunnskap er anbud og konkurranse mer en sedvanlig dumt. Det blir mange kokker og usedvanlig mye søl. .

Skal pendlerne få levelige forhold og jernbanen kunne utnytte sitt miljøfortrinn trengs en grunnleggende organisasjonsendring:- Oppdelingen mellom forvaltning og produksjon må fjernes og administrasjonen forenkles.
- Klare ansvarsforhold må gjeninnføres. Den som tar beslutninger må ha ansvaret for resultatet (for trafikkantene).- Minst 500 administrativt ansatte må igjen settes til produktivt arbeid.- Vedlikehold gjøres i hovedsak av egne ansatte og anbud innskrenkes til supplement.
- Samfunnsnytte må være økonomisk målestokk for virksomheten


Skal privatisering stoppes, ikke bare gjøres mer dyktig, må nok andre koster inn en Jens sine komme i posisjon..Geir Christensen1. kandidat for Rødt i Akershus

No comments: