Mikael Nyberg: Det store togrånet- Karneval Forlag
Svensk jernbane har kommet på besøk til Norge for å se på hvordan de kan få togene mer i rute. Alle som kjenner norsk jernbane vet at det ikke skyldes at vi i Norge driver bra, bare at Sverige har utviklet seg til en katastrofe.
15. oktober 2008 rives kjøreledningen
ned sør for Lund 16:45. Den nye vedlikeholdsbedriften, hollandske
”Strukton Rail” er raskt på pletten. 17:31 ringer deres
”feilavhjelper” og melder seg på plass i sporet. Men det tar
nesten ni timer å få trafikken i gang. To fullsatte tog blir
stående i 4 timer før passasjerene får buss videre. Forklaringen
er enkel. Strukton sender hva de har – en signalmontør - som
sørger for at responstid ved feil opprettholdes. Så står han flere
timer i sporet og venter, mens Strukton må lete rundt etter utstyr
og fagfolk som kan kontaktledning. Kontrakten om feilretting er i
ettertid ikke å spore opp hos Trafikkverket. Men sammenhengen er
nokså opplagt. Kontrakten må ha stilt krav til responstid, men
ikke til kvalifikasjonene. Så oppfyller Strukton kontraktskravet,
men er ikke i stand til å reparere feilen i rimelig tid. Men det er
jo ikke Strukton sin oppgave. De skal oppfylle minimumskravene i
kontrakten og tjene penger. Passasjerenes og samfunnets behov er ikke
deres greie.
Publikum og ansatte
Hva som skjer når statsansatte fagfolk
med yrkesstolthet erstattes av en rekke private kontrakter med firma
som har profitt i blikket og som er uten samfunnsansvar, er det boka
beskriver. Mikael Nyberg har snakket med mange ”på gulvet”. Han
får enkle og gode forklaringer på hvorfor svensk jernbane forfaller
og blir stadig mindre i stand til å ivareta samfunnets
transportbehov. Han stiller dette opp mot uttalelser fra diverse
bedriftsledere som bortforklarer med harde vintere, personalmangel og
gud vet hva. Helt konkret beskrives forfallet, sløsingen og
holdningsendringene. Hans styrke er at han setter virkningene av
liberaliseringen overfor publikum sammen med virkningene for de
”ansatte”. Utleiebyråer, korttidskontrakter og
tilkallingsavtaler erstatter faste arbeidsplasser. Lønns- og
arbeidstidsforholdene blir dramatisk dårligere og ulykkestilfellene
øker. ”Konkurransen” på sporet effektiviserer ikke. Gevinstene,
hvis det er noen, på å presse de ansattes arbeidsvilkår går helt
andre steder.
Norge på samme kurs
I Sverige har de gjennomført det som
samferdselsminister Skogholm prøvde i Norge i 2004 når hun ville si
opp alle vedlikeholdsarbeider i Jernbaneverket og sette alt ut på
anbud. Hun måtte snu da ”de oppsagte” sluttet og fant bedre ting
å drive med. Det fantes ikke noe ”marked” som kunne overta i
Norge. Hun kunne ikke drive Jernbanen uten de ansatte fagfolkene.
Siden den gang i 2005 har Stoltenberg-regjeringen strevd med å få
til konkurranse slik som Sverige. Alle større kontrakter settes ut
og det jobbes voldsomt med å få flere ”leverandører” fra
Jernbaneverkets side. Snart er det mulig å følge i Sveriges
fotspor her hjemme.
”Sossarne”
Nyberg går nøye gjennom hvordan
”sossarne” og facket har håndtert omveltningen. Begge parter
støtte opp om liberaliseringen i starten. Facket (SECO) trodde det
var eneste mulige vei ut av underskudd og uføre. Sossarne at det var
effektivisering. Det ”tror ”sossarne” enda. Men Facket har
snudd. De har opplevd galskapen for nært.
EU direktiver – med unntak.
Oppsplittingen og privatiseringen av
Jernbanen er drevet fram av EU-direktiv. England og Sverige er først
ute. Mens Frankrike og Tyskland har omgått alle direktivene og latt
sine nasjonale selskap beholde full kontroll. Selskapene sier de
ikke kan drive moderne jernbane uten full kontroll over skinner og
tog. Nyberg sannsynliggjør at Tyskland vil ta over norden og de små
landenes jernbane hvis vi følger Sveriges eksempel.
”Titanic”
Denne boka handler om Jernbanen. Men
utviklingen er ikke så forskjellig innenfor veivesen, helsevesen og
alle andre vesener som privatiseres. Den kan derfor med hell leses
av alle som er avhengig av, eller jobber innenfor noen av disse
vesenene.
Boka illustrerer godt hvorfor de
nyliberale landene går dukken og blir internasjonalt taperlandene.
Stikk motsatte av hva de som argumenterer for privatisering sier.
Svensk jernbanesjargong kan være litt
vanskelig, men ellers en absolutt leselig bok.
Geir Christensen
No comments:
Post a Comment