Noen rare uttalelser
fra ordfører Sandberg om lærerstreiken tirsdag i AMTA trenger
oppklaring. Derfor disse spørsmålene:
"Vi har gitt forhandlingsretten til Kommunenes
Sentralforbund (KS)" sier Sandberg som forklaring på at hun
ikke vil gjøre noe annet enn å være loyal mot KS sine krav.
Hvem
er ansvarlig arbeidsgiver for lærerne i Nesodden kommune? Er det
noen andre enn kommunestyret med Sandberg som ordfører?
Oppgaver kan delegeres eller gies videre. Men kan ansvaret gies
bort? Kan kommunestyret fraskrive seg ansvaret for å bidra til å
løse lærerkonflikten?
"Vi som kommunepolitikere må ikke undergrave den frie
forhandlingsretten" sier Sandberg som forklaring på at hun ikke
vil be KS droppe kravene til endringer i arbeidstidsavtalen.
Består
ikke forhandlinger nettopp i at partene modererer sine krav? Hvordan
skal konflikten kunne løses uten at noen krav trekkes?
Hvem andre enn den ansvarlige arbeidsgiveren, kommunestyrene i
forhandlingsområdet, skal kunne ta initiativet til det?
Hvilke politiske vedtak har hun i ryggen for å støtte KS sine
krav til endringer i arbeidstidsavtalen?t
Jeg håper Sandberg vil svare skikkelig på disse spørsmålene.
Jeg minner også om spørsmål jeg stilte i AMTA 11. August:
Hva stemte Nesodden kommune ved uravstemningen i KS? Ja, Nei eller
unnlot kommunen å stemme?
Hvilket politisk organ bestemte
kommunens politikk?
Dette er opplysninger som innbyggerne har krav på innsyn i.
Ordførerens oppgave er å formidle kommunens standpunkter i
viktige spørsmål. Så langt ser det ut som om fakta og standpunkter
blir forsøkt hemmeligholdt mens Nesodden kommune faktisk tilhører
et mindretall av støttespillere til KS sine knallharde krav.
Opp mot 70% av de spurte kommunestyrerepresentantane i Kommunal
Rapport sin spørreundersøkelse var skeptiske til KS sitt løp. Det
er skremmende at KS kan kjøre videre på tross av manglende støtte
fra de som KS forhandler på vegne av. Hvordan kan det skje?
Nesodden Rødt
Geir Christensen
Tuesday, August 19, 2014
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment