Lederartikkelen i Amta
14.12. forteller oss at vi som ønsker å beholde Nesodden som egen
kommune må ha glemt alle de uløste oppgavene Nesodden står
overfor. Men det sies ingenting om hvordan oppgavene løses bedre ved
sammenslåinger. Tror virkelig Amta at dersom vi går sammen med for
eksempel Oppegård, Ski og Ås, så vil vi få bedre økonomi?
At satsingen på
flere arbeidsplasser på Nesodden vil øke? At vi vil få bedre
nærhet til tjenester, for eksempel legevakt, lensmannskontor osv.
Tvert i mot ville, i tillegg til fortsatt lang avstand til mange
tjenester, også avstanden til lokalpolitikerne øke. I en slik
storkommune ville Nesodden kanskje få 6-8 representanter. Hvor mange
framtidige politikere fra Nesodden vil like å reise til Ski eller
Kolbotn for hvert enkelt kommunestyre-, formannskaps- eller
utvalgsmøte. For ikke å snakke om hva det vil bety for
publikumsframmøte. Sammenslåing
vil medføre færre folkevalgte, færre råd og utvalg der vanlige
folk deltar. Dette vil bety en utvikling mot flere heltidspolitikere
som lever et liv fjernt fra både kommunalt ansatte og innbyggere,
men desto nærmere budsjett og bunnlinje og krav om ”overskudd” i
kommuneregnskapene. Vi kan ikke
forstå at det skal være noen god løsning.
Og Høyre ivrer for å
utrede mulighetene for å bli Oslos 16. bydel. Spør
bydelsutvalgsmedlemmene i Oslo om hvor stor innflytelse de har på
den økonomiske utviklingen i Oslo! Og spør deg selv om hvor mye
byen Oslo vil bry seg om hva som skjer her på den andre siden av
fjorden. Kanskje bortsett fra at Oslo da kan sikre sine markagrenser
og heller trumfe gjennom store boligbygginger på Nesodden?
Nesodden, med våre drøyt
18.000 innbyggere, har en størrelse som er ganske så passe. Stor
nok til å kunne dekke de tjenestene vi har krav på (selv om Statens
overføringer selvsagt er, og også i en annen kommuneform fortsatt
vil være, for små). Fagmiljøene er store nok til forsvarlig
behandling. (FAFO-rapporten ”Kompetanse i kommunene” viser at små
kommuner ikke har større kompetanse- og rekrutteringsproblemer enn
de store.) Nesodden er liten nok til at vi har et relativt
gjennomsiktig politisk og administrativt miljø. Hvem i en
storkommune i Follo eller i Oslo ville brydd seg om en lokal tursti
eller om nedleggelsen av en grendeskole? (I Danmark førte
kommunereformen i 2007 til en helt ny skolestruktur, som igjen førte
til mange skolenedleggelser.)
Sammenslåing vil bety
færre bibliotek, grendeskoler og rådhus, og således redusere
antall demokratiske arenaer i nærmiljøene, noe som er viktig for
integrering, offentlige samtaler og et helsefremmende liv.
Små kommuner scorer
faktisk ofte best blant innbyggerne. Rindal kommune med 2046
innbyggere fikk Europarådets pris for godt styresett i 2014, og
topper når det gjelder innbyggernes tilfredshet med tjenestetilbud
og lokaldemokrati. Høylandet kommune med 1257 innbyggere gikk i 2014
til topps i Kommunal Rapport sitt kommunebarometer, og scoret høyt
på grunnskole, pleie og omsorg, barnevern, helse, økonomi og
nærmiljø.
Pr. i dag er det noen
svært få kommuner som har vedtatt sammenslåing, og mange har
allerede vedtatt å forbli som de er. Jan Tore Sanner begynner å bli
engstelig – og det med god grunn - for at reformen vil ende med et
gedigent mageplask. Derfor vil presset og truslene nå komme etter
hvert. Vi håper Amta ikke vil være en del av dette, og at både
politikere og innbyggere på Nesodden fortsatt står på at vi vil
greie oss utmerket på egen hånd.
Odd Edvardsen
Eivind Reiersen
Nesodden Rødt
No comments:
Post a Comment