Friday, June 3, 2016

Høyres Follokommune kalles «nye muligheter» Hva skal vi med en stor og slapp en?

Torbjørn Sætre (H)

svarer (2. juni) på mine spørsmål (31. mai) med mer innholdsløs retorikk. Det mest spennede er spørsmålene han ikke prøver å svarer på:
  • Blir en mye større organisasjon mer effektiv enn mindre kommuner? Har dere noen gang opplevd at store organisasjoner er mindre byråkratiske enn små?
  • Kan dere på alvor mene at en storkommune med Ski som sentrum ikke betyr en sterk sentralisering med tap av arbeidsplasser og tjenester på Nesodden?
  • Blir det mer skattepenger av at kommunene slår seg sammen? Endrer det på skatteseddelen og hvem må betale mer?
Jeg tar manglende svar som en innrømmelse av at en storkommune betyr sentralisering og byråkratisering, ikke effektivisering.


Sætre skriver:
«Et samlet Follo som snakker med en stemme overfor bevilgende og besluttende myndigheter, vil ha helt andre muligheter for å sørge for at ny innfartsvei FV 156 til Nesodden faktisk blir realisert. Follo-regionen har lenge lidd under mangel på enhetlig opptreden og sprikende og uklare signaler overfor stat og fylkeskommune.»

Når Follo regionen gir sprikende signaler er det fordi kommunene har forskjellige interesser.
For Ås er E18 viktig. For Ski er Jernbanetunnel og stasjonløsninger sentralt. For Nesodden er ny innfartsvei viktig. Med en felles kommune og en felles prioritering – hva vil stå sentralt da? Ganske sikkert ikke innfartsvei til Nesodden. Nesodden vil gå fra å ha en stemme til å bli stemmeløst mindretall.

Det samme gjelder næringsutvikling. Utviklingen i Follo skjer i hovedsak langs E-6. En storkommune – vil den satse på næringsutvikling på Nesodden?
Nesodden er en blindtarm i Follo og vil bli den tapende utkanten ved en sammenslåing.

Sætre skriver «stor = attraktivt»
I min verden er store organisasjoner = byråkratisk og tungvindt.
Erfaringene fra Danmark bekrefter dette:
I 2007 ble antallet kommuner i Danmark redusert fra 271 til 98. Resultatet er entydig: Sterk sentralisering og stagnasjon alle steder som mistet sitt rådhus. Over 6000 nye administrative stillinger, men halvering av antallet folkevalgte. 353 skoler er nedlagt og antallet lærere er redusert med 10%.

Det er en årsak til at regjeringen Solberg får statlig byråkrati til å vokse raskere enn noen gang. Høyre er partiet for maktsentralisering og byråkrati. 

Geir Christensen 

Innlegget til Sætre kommer i sin helhet her:

 Vi takker for Geir Christensens interesse for "Nesodden til Follo 2016" og vårt standpunkt i saken om Nesoddens veivalg i kommunereformen. Under følger en nærmere utdyping av noen av de forholdene Christensen berører i sitt innlegg.
Et samlet Follo vil ha helt andre forutsetninger for å drive god og effektiv næringsutvikling i konkurranse med andre regioner rundt Oslo enn seks enkeltkommuner med sprikende prioriteringer og ineffektiv arealbruk. Inntektssystemet til kommunene premierer vekst og evnen til næringsutvikling. Resultatet blir mer penger til bedre tjenester for innbyggerne.

Slutt på sprikende opptreden

Et samlet Follo som snakker med en stemme overfor bevilgende og besluttende myndigheter, vil ha helt andre muligheter for å sørge for at ny innfartsvei FV 156 til Nesodden faktisk blir realisert. Follo-regionen har lenge lidd under mangel på enhetlig opptreden og sprikende og uklare signaler overfor stat og fylkeskommune. Dette gjør at Follo ofte faller gjennom i konkurransen med andre regioner i kampen om samferdselsmidler. FV 156 er nevnt som et særskilt prioritert område for en ny Follo-kommune.
Utvikling av reiseliv krever ressurser, kompetanse, profilering og planlegging. Et samlet Follo vil ha en realistisk mulighet til å gjennomføre den nødvendige satsingen på dette området slik at Follo blir et mer attraktivt reisemål. Vi er overbevist om at Nesodden med sin lange kystlinje har kvaliteter som vil passe godt inn i en samlet reiselivssatsing for Follo. Dette vil gi muligheter for utvikling av ny næring og nye arbeidsplasser.


Større = attraktiv

Intensjonsavtalen for en ny Follo-kommune fastslår at lokale tjenester som det er viktig å ha kort vei til, slik som barnehage, skole, helse og omsorg beholdes i nærmiljøene. Stedsuavhengige tjenester som f.eks. planavdeling, tekniske tjenester, IKT og økonomi kan samles. Det er et bærende prinsipp i avtalen at hele den nye kommunen skal tas i bruk, og at de stedsuavhengige tjenestene skal fordeles. En slik organisering vil gi større og mer attraktive fagmiljøer på de områdene der det kan gi en gevinst. Lokalisering av et større kompetansemiljø knyttet til f.eks. plan og bygg på Nesodden vil ikke nødvendigvis gi flere kommunale arbeidsplasser, men vi vil kunne få andre og mer spennende arbeidsplasser. Det store flertallet av kommunale arbeidsplasser vil fortsatt være knyttet til de lokale tjenestene som ikke vil være berørt av dette.
Vi håper at et flertall av Nesoddens innbyggere vil se hvilke muligheter det gir å være med på å skape en ny kommune for fremtiden og stemmer JA til Follo!

No comments: