Hva skal vi gjøre med de knappe 1000
tunge kjøretøyene som kjører gjennom tunnelen hvert døgn? Det er
hva debatten egentlig bør handle om. Skal vi bygge en bro til ca 14
milliarder for deres skyld? Eller skal vi sette dem på toget?
Nesten all tungtrafikk gjennom tunnelen
er fra Sverige/Østfold til Drammensområdet/Vestlandet.
Her har vi skinnegang. Det jernbanen
mangler er gode nok terminaler. For mindre enn hva en bro koster kan
terminalbehovet dekkes og mye av tungtrafikken på Norske veier
overføres til tog. Det kan også gjøres raskere. Den virkelige
debatten handler altså ikke om bro eller tunnel. Den handler om bro
eller tog. Med kraftsatsing på terminaler kan vi ikke bare få
tryggere tunnel. Vi kan få tryggere trafikk på alle de store veiene
(E6, E18, E16 osv)
Geir Christensen
Rødt
1 comment:
Hei Geir
Jeg har tenkt de samme tanker. Selv om sikkerhetstiltakene bidrar til at menneskelig ikke går tapt, bidrar jo disse dårlige, utenlandske lastebilene til enorme materielle skader når de brenner i en tunnel. En løsning på problemeet kunne være å gjøre som Sverige, nemlig innføre en Euro 6 standard. Dette er en miljøstandard, men vil ha den hyggelige bivirkning at man tvinger fram nyere lastebiler. Dårlige lastebiler må stoppes på grensen. Stoppes de ved tunnelen, finner de jo bare en annen og lengere vei. Jernbane er bra og miljøvennlig på strekninger det er stort nok trafikkgrunnlag for det.
SV (Akershus) skulle prøve å få dette med i NTP. Jeg har sendt mail til Samferdselsdep. for å høre deres meninger og hva status egentlig er på denne saken.
Det er jo fint om flere kunne ha frontet en slik sak.
Mvh Anne Holmen
Post a Comment