Wednesday, May 10, 2017

Oslofjordtunnelen: Steng for tungtrafikk

Det farlige i Oslofjordtunnelen er tungtrafikken. Bremsene går varme. For de som er opptatt av
sikkerhet – hvorfor reises ikke det selvfølgelige kravet om å stenge tunnelen for tunge kjøretøy? Det kan gjøres fort. Da har personbiler god plass og en trygg tunnel i overskuelig framtid. 8000 kjøretøyer i døgnet er lite for en slik tunnel.

Hva skal vi gjøre med de knappe 1000 tunge kjøretøyene som kjører gjennom tunnelen hvert døgn? Det er hva debatten egentlig bør handle om. Skal vi bygge en bro til ca 14 milliarder for deres skyld? Eller skal vi sette dem på toget?

Nesten all tungtrafikk gjennom tunnelen er fra Sverige/Østfold til Drammensområdet/Vestlandet.
Her har vi skinnegang. Det jernbanen mangler er gode nok terminaler. For mindre enn hva en bro koster kan terminalbehovet dekkes og mye av tungtrafikken på Norske veier overføres til tog. Det kan også gjøres raskere. Den virkelige debatten handler altså ikke om bro eller tunnel. Den handler om bro eller tog. Med kraftsatsing på terminaler kan vi ikke bare få tryggere tunnel. Vi kan få tryggere trafikk på alle de store veiene (E6, E18, E16 osv)

Geir Christensen
Rødt

1 comment:

Anne Holmen said...

Hei Geir
Jeg har tenkt de samme tanker. Selv om sikkerhetstiltakene bidrar til at menneskelig ikke går tapt, bidrar jo disse dårlige, utenlandske lastebilene til enorme materielle skader når de brenner i en tunnel. En løsning på problemeet kunne være å gjøre som Sverige, nemlig innføre en Euro 6 standard. Dette er en miljøstandard, men vil ha den hyggelige bivirkning at man tvinger fram nyere lastebiler. Dårlige lastebiler må stoppes på grensen. Stoppes de ved tunnelen, finner de jo bare en annen og lengere vei. Jernbane er bra og miljøvennlig på strekninger det er stort nok trafikkgrunnlag for det.
SV (Akershus) skulle prøve å få dette med i NTP. Jeg har sendt mail til Samferdselsdep. for å høre deres meninger og hva status egentlig er på denne saken.
Det er jo fint om flere kunne ha frontet en slik sak.

Mvh Anne Holmen