![]() |
Batteriferger er det miljøtiltaket som kan gi stor virkning raskt |
Planforslaget er lagt ut for høring (se: https://www.nesodden.kommune.no/bygg-og-eiendom/arealplanlegging/kunngjoringer-og-horinger-fra-plan-bygg-og-geodata/horing-offentlig-ettersyn-av-forslag-til-kommunedelplan-for-klima-og-biologisk-mangfold-i-nesodden-kommune.187582.aspx
Her er noen av Rødt sine forsøk på oppstramming:
Klimatiltak:
Hovedmålet med klimatiltakene er å redusere klimautslippene med 40% fram til 2020.
Over 70% av utslippene kommer fra veitrafikk (båttrafikken er ikke med). Litt flere busser og sykkelveier er ikke i nærheten av å leve opp til kommunens målsettinger. Selv om vi forelenger horisonten er det ingenting som tyder på måloppnåelse. Her er Rødt sine forslag for effektive tiltak:
Klimautslipp som følge av fergedrift og fritidsbåter innarbeides i klimastatistikken og arbeid for overgang til batteriferger prioriteres. Her er området vi raskt kan bidra til vesentlige utslippsreduksjoner
Det legges til rette for gangbare
samfunn. All kommuneplanlegging tar utgangspunkt i at flest
mulig tilbud skal finnes i alle våre 6 grender. Boliger,
arbeidsplasser, skoler, barnehager, eldreomsorg, utesteder, butikker
osv. legges det til rette for skal være tilgjengelig innenfor
gangavstand Areal til næring skal prioriteres av plankomiteen og
tiltak for å få nye arbeidsplasser skal prioriteres i kommunen.
Den viktigste årsaken til pendling på Nesodden er mangel
på lokale arbeidsplasser. Utvikling av lokalt næringsliv er det
viktigste langsiktige tiltaket for å redusere pendling og utslipp
som følge av reising. All reising med bil,buss og båt genererer
klimautslipp. El-biler kan fjerne eksosen, men utslippene som følge
av produksjonen av bilen er halvparten av totalen. De reduseres ikke.
Kommunen arbeider for å få utredet mulighetene for batteri/trolleybusser på Nesoddbussene.
Vi har relativt korte lokale ruter og store trafikkmengder. Mulighetene må undersøkes.
Biologisk mangfold
Å ta vare på vårt biologiske mangfold er for Nesodden et særlig viktig ansvar. Indre Oslofjord har mye unik natur. Her truer stort utbyggingspress med å ødelegge mye.
Lovfestede markagrenser som også inneholder sammenhengende områder ned til sjøen utredes ferdig og søkes om innen sommeren 2018. Oppstart 2017
Nå verner kommunen bare dersom det ikke koster penger, og dessuten ikke er til besvær for noen - spesielt boligutbyggere, som ikke tenker vern, men profitt.
Kommunen arbeider med utredning av
lovvern, men det går så smått at vi frykter at vi ikke vil få
sluttført det før valgperioden er over og løftet om dette ikke
lenger forplikter.
Plankomiteen får som pålegg å avslå all utbygging
hvor naturkartlegging ikke er gjort skikkelig.Nå godkjennes mye fordi det ikke er påvist naturskade. Dette må snues til et krav til at det ikke bygges før det er påvist at det ikke gjøres skade. Føre-var-prinsippet må tas langt mer på alvor enn tilfellet er i dag. Utbygger skal betale konsulentundersøkelsene men IKKE selv velge konsulentfirma. (Bukken-og-havresekken-problematikken.)
La oss gjøre mer enn å prate om miljøtiltak.
Nesodden Rødt
Geir Christensen
No comments:
Post a Comment