Sunday, July 22, 2018

Høringssvar til Kommuneplanen fra Nesodden Rødt



Rødt leverer vanligvis ikke høringssvar siden vi selv skal være med å behandle resultatet i kommunestyret. I dette tilfelle gjør vi det allikevel da det er viktig for oss å få administrasjonens vurderinger og å få offentlig debatt om punkter. Vi beklager at sentrale spørsmål som
  • Ønsket vekst for Nesodden. Hvor stor utbygging tåler Nesodden i forhold til å ivareta grønne verdier.
  • Sovekommune eller bygder det kan leves hele liv i? Forholdet mellom boliger, arbeidsplasser, kommunale institusjoner og service, butikker og uteliv
  • Rekkefølgebestemmelser ved utbygging.
ikke blir grundig drøftet i utsendte forslag. Vi synes dette er svært viktige spørsmål som innbyggerne hadde fortjent bedre belyst.

Samfunnsdelen

Samfunndelen av kommuneplanen skal være det overordnede styringsdokumentet for kommunen i fire år. Vi synes ikke foreliggende forslag er klart nok på prioriteringer og målsettinger til å fylle denne oppgaven. Her nøyer vi oss med å ta opp noen få spørsmål vi ønsker skal inn.

Åpenhet

I eksisterende kommuneplan står det: «Åpenhet mellom ansatte, innbyggere og politikere er et bærende prinsipp. Ansatte har rett og plikt til å informere om forhold som er av betydning for brukere og ansatte.» På dette punktet er praksisen til kommuneadministrasjonen, med støtte fra det politiske flertallet, stikk motsatt. En lukkhetskultur som stenger for innsyn og utvikling. At praksisen strider mot vedtatt politikk gjør det lettere å bekjempe denne ukulturen. Vi synes prinsippet bør forsvares og ønsker det inn i neste kommuneplan også.

Innbyggerne skal styre – også mellom valgene

Det finnes en rekke krav til høringer m.m. som er ment som tiltak for å gi innbyggerne innflytelse også på politikken mellom valgene. Det politiske flertallet de siste 7 årene har vektlagt at de er valgt og skal styre på vegne av innbyggerne. Vår opplevelse er at dette synet også får som konsekvens at høringsuttalelser ikke taes alvorlig nok og at høringsfrister blir betraktet som en slitsom formalitet som helst skal legges slik at for mye engasjement unngåes. Dette er uverdig og vi ønsker inn i kommuneplanen bestemmelser om at innbyggerne skal taes på alvor.

Økologisk bærekraftig

Nesodden har et særskilt ansvar på å ivareta de spesielle naturtypene som finnes i indre Oslofjord.
Det krever grunnleggende endring av kommunens politikk fra vekst og nedbygging til vern og utvikling av våre naturtyper.

For å få til dette har vi som mål:
  1. Få varig vern av Nesoddmarka under markaloven med alle områder som nå er definert som H560, Skoklefallskogen samt flere forbindelseslinjer til sjøen. Tidsmål: 2020
  2. Sjøområdene må få tilsvarende vernebestemmelser Tidsmål 2022
  3. Det legges til rette for gangbare samfunn. Kommuneplanleggingen tar utgangspunkt i at flest mulig tilbud skal finnes i alle våre seks grender. Ved plassering av boliger, arbeidsplasser, skoler, barnehager, eldreomsorg, utesteder, butikker osv. bør det legges til rette for tilgjengelighet innenfor gangavstand. Areal til næring og tiltak for å få nye arbeidsplasser skal prioriteres.
Tidsmål: 2025: Utpendling maksimalt 4000 daglig
  1. Boligbygging reduseres til ca 50 boliger årlig. Dersom det kan bygges flere billige boliger utenfor markedet kan det dispenseres fra dette.


Nytt avsnitt – Nesodden for alle – sosial utjevning

Sosial utjevning er grunnleggende for samfunnsutviklingen

  1. Det viktigste tiltaket for å få til sosial utjevning er å tilrettelegge for bygging av billige boliger utenfor markedet. Det gjøres både som utleieboliger og som husleieregulerte borettslag med kjøpspris betydelig under markedspris. Kommunen legger opp til at minst 30% av nybygging skal bestå av slike leiligheter.
  2. Fellestiltak for alle
Kommunen skal arbeide systematisk for utvikling av tilbud som er gratis og for alle.
Biblioteket skal ha høy kvalitet og skaffe til veie kunnskap på alle nivåer.
Tilgang til gratis internett/datatilgang skal utvides og gjøres lettere.
Kommunale utlånsordninger for fritidsutstyr utvikles og samarbeid med idretten søkes utviklet for å gi inntektsgraderte medlemskontingenter.

Trafikk:

er nesten ute av ny plan. Kommunen bestemmer lite direkte, men det er allikevel viktig å være aktiv i forhold til RUTER og fylket:

Fra målsettinger i gammel plan:
«Mål for innsatsområde kommunikasjon og samferdsel:
Et godt kollektivtilbud på Nesodden og mellom Nesodden – Oslo, Lysaker, Ski og Ås
Infrastruktur som fremmer ønsket næringsutvikling og som er i henhold til
kommunens klimamål
Forbedre kommunens veiforbindelse i sør gjennom Frogn i henhold til vedtatt
kommunedelplan for Rv 156 Nesodden Bråtan –Tusse»

Vi ønsker inn disse punktene med følgende tillegg:
  • Ski, Ås og Frogn.
  • Veiforbindelse Bråten - Tusse i tunnel
  • Gang- og sykkelveier bygges ut i stort tempo
  • Fossilfrie ferger og busser taes i bruk. Tidsmål 2022.


Arealdelen:

Forslag til kommuneplanens arealdel:

Det lages rekkefølgebestemmelser som gir kommunestyret kontroll over utbyggingtakten. Vi foreslår: Det gies maksimalt igangsettelsestillatelse for xx antall boliger årlig. Xx legges inn med tallet for boligbygging som blir vedtatt. I tillegg lages det mer nøyaktige krav til rekkefølgebestemmelser slik at all infrastruktur er på plass før utbygging. Det gjelder vei, gang- og sykkelvei, vann, kloakk, skoleplasser (realistisk) barnehageplasser (realistisk) osv.

Til kart vekstgrenser Tangen:

  1. Område 2E Taes alle områder som i dag er grøntområder ut og sones til fritids og naturområder. (Tangenhøyden)
  2. Område 3 taes alle områder som ikke er bebygd ut og sones til LNF. (Skoklefall)
  3. Områder rundt Skoklefalltjern knyttes bedre sammen med hensynsone marka lenger sør. LNFområdet utvides sør for Kapellveien.
  4. Transformasjonsområdene (H8...)gjennomgåes på nytt. Ferdig utbygde områder taes ut.
  5. Område 2F taes ut av vekstområde.
  6. Et større område rundt Tangentuppen (innklusive «F) reguleres til offentlige formål, LNF og næring. Området utredes særskilt for utvikling av næring, særskilt kulturnæring og offentlige tiltak.

Bergerskog
  • Ubebygde områder i Bergerskog (Øst for riksveien) sones til LNF

Det store prosjektet i Bergerskog er nå skrinlagt, men fremdeles er to teiger sonet til henholdsvis boligbygging og tjenesteyting. Hele området bør vernes.

Vekstgrenser Fagerstrand:
  • Det lages mer detaljerte rekkefølgebestemmelser som sikrer at all nødvendig infrastruktur er på plass før byggetillatelse gies. (Veiløsninger, Gang- og sykkelveier, skole- og barnehagekapasitet, vann- og kloakkdimensjonering osv. )
  • Næringsutvikling prioriteres

Til bestemmelsene:

Dyrkbar mark:

  1. All dyrkbar jord taes ut av langsiktige vektsgrenser og beholdes/sones til Landbruk

§3 punkt 4. Siste del strykes slik at setningen blir: Jordlovens §9 og §12 gjelder dyrka og dyrkbar mark i hele kommunen.

Hensikt: Ikke åpne for omdisponering av dyrket mark

Utbyggingsavtaler
§4 punkt 2. til markedspris strykes.
Hensikt: Det kan søkes om dispensasjon fra denne bestemmelsen slik at det blir mulig å bygge boliger betydelig under markedspris. Helst ned mot byggekostnadene.

Det samme rettes i kulepunkt 11

Utearealer
§7 minimum til uteoppholdsplass for blokkbebyggelse økes til 100m
§ 28 punkt 16. Minimumskrav til uteoppholdsarealer endres til 50 hvorav 20 til lek.

Også blokkboere trenger utearealer.


Vannbåren varme
§8 Tekniske løsninger – Vannbåren varme. Skal det vurderes endres til skal det legges til rette for

Gang og sykkelveier
§ 14 Transport og trafikk. Endring bør erstattes med skal og vurderes taes ut. Altså gang og sykkelvei skal medtaes....

Svartlistede arter
§ 21 punkt 1: Svartlistede arter skal (så langt som mulig) unngåes. Det i parentesen taes ut.


No comments: