Thursday, November 1, 2018

Kommunebudsjettet: Velferden svekkes


Nesodden kommune har kr 56617 pr. innbygger til å drifte velferdssystemene for i 2019. Det høres flott ut når kommunebudsjettet øker med 3,8%. Men sammenlikner vi med utgiftsøkningene, snakker vi om reell nedgang. Befolkningsøkningen på 1,5% (300 mennesker) betyr mer enn 1,5% i utgiftsøking. Utgiftene som følge av lønns- og prisstigning er anslått til 2,8% Totalt øker utgiftene med godt over 4% pr. innbygger. Dette er en del av en snart 30 år lang trend hvor kommunene får overført oppgaver fra staten samtidig som den økonomiske kompensasjonen uteblir, jfr. f.eks. samhandlingsreformen. Stadig mer brukes på privat forbruk og av staten, mens velferdsoppgavene får mindre av kaka. 



Hjemmebaserte tjenester som eksempel
Her inneholder budsjettet følgende utviklingstall:
                             2017           2018         2019
Brukere           339             394           445
Ansatte             70               72             72
pr. ansatt         4,8              5,5            6,2
Hjemmetjenestene er godt drevene avdelinger med dedikerte ansatte. Det er
allikevel grenser for hvor fort de ansatte kan løpe.


Spareiver – til fant?
Dette budsjettet følger opp den ekstreme sparelinjen som har vært ført noen år med et overskudd på 31 millioner i 2019. Muligens for å klare de store investeringene som den den voldsomme befolkningsveksten som er planlagt krever. Det er alltid fint med penger på bok, men til hvilke menneskelige og økonomiske kostnader? 
Eksempelvis har antallet spesialpedagoger i skolene blitt redusert dramatisk. Nå får 4,1 % av elevene på Nesodden spesialundervisning mot 7,1 % i sammenlignbare kommuner. Hvor store kostnader vil det påføres menneskelig og økonomisk for hver ekstra skoletaper som produseres? Er det lønnsomt på noe vis å spare en million eller tre her?


Blir Nesoddtunet gitt gode nok rammer?

Helse
Rådmannen har lagt inn flere alternative muligheter i budsjettet enn før. Unntaket er Helse- og omsorgsområdet hvor få alternativer presenteres.
På sykehjemmet blir ikke muligheten for å videreføre kantinedriften vurdert. Spørsmålet er ikke presentert i budsjettet eller for offentlig debatt.  Trivsel og livskvalitet på sykehjemmet er etter Rødt sitt syn en viktig politisk sak. 
Et annet eksempel kan være tvangsbruk på sykehjem. I hele Norge er spørsmålet om tvangsbruk og bemanning diskutert. Knappe personalressurser kan medføre unødig tvang. Hvordan ligger det an på Nesodden?


Andre eksempler:
-Manglende vikarbudsjett spesielt i barnehagene
- Lite spesialpedagogikk og generelt pressede arbeidsforhold i både barnehager og skoler
- Vedlikehold av både kommunale bygg og veier
- Nedprioritering av gang- og sykkelveier igjen (Fjellstrand-Spro er ute av budsjettet)
- Veilys og snømåking


Inntekter
Helt grunnleggende for å kunne drifte fellesoppgavene våre er inntekter. Nå har kommunen få muligheter ut over skattepenger tildelt fra staten og gebyrer. Gebyrer er flat skatt. Vi mener derfor at det er viktig å ta til orde for økte og reelle overføringer fra staten og et statlig skattesystem som reverserer de voldsomme skattekuttene for de rike.


Still krav
Vi oppfordrer fagforeninger, brukerorganisasjoner, velforeninger, miljøbevegelse osv til å se på budsjettet som ligger her: https://pub.framsikt.net/2019/nesodden/bm-2019-hp2019-22/#/ Still krav. 
Velferdstilbud skal bevares og utvikles, ikke bygges ned.
Geir Christensen
Rødt


2 comments:

Unknown said...

Good post. I learn something more difficult on completely different blogs everyday. It's going to at all times be stimulating to learn content material from different writers and follow a bit of something from their store. I’d desire to make use of some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll provide you with a hyperlink on your net blog. Thanks for sharing. betfair online casino

raynnowui21 said...

You must take part in a contest for the most effective blogs on the web. I will recommend this site! real money casino