I dag er det blitt kjent at
hovedsambandet Nesodden – Aker Brygge bygges om til elektrisk
drift i
løpet av 2019. Det er et stort miljøframskritt og bør
feires.
Rødt fremmet interpellasjon i
kommunestyret i oktober 2014 om saken:
«Nesodden
kommune ber Fylkestinget om å sørge for at RUTER utreder spørsmålet
om batteriferger på Oslofjordsamband grundig. Rapporten må beregne
miljøgevinster og økonomiske følger på kort og lang sikt samt når
det er mulig å starte opp med batteridrift. Rapporten bør
foreligge våren 2015.»
Da
var Norges første større batteriferge (større enn Nesoddbåtene)
bygget og under prøvedrift. Den ble satt i ordinær drift på
Sognefjorden 1/1-2015. Teknologien var altså ferdig utviklet og å
ta dette i bruk på Nesoddsambandet handlet bare om å overvinne
byråkratiske utfordringer. Her har
privatisering, anbud og
byråkratiet det skaper, kostet oss ca 4 år med sommel. Rødt har
utfordret bl.a. partiene i fylkestinget, spesielt MDG, for å få
til vedtak som kunne sette fart i prosessen. Det har vi i liten grad
lykkes med.
Solum
skrev i 2015 en lang bortforklaring hvor han skrøt av flere
vedtaksforslag og vedtak som handlet om utvikling av batteridrift for
hurtigbåter som han nå resirkulerer. Dette er teknologi som ikke
finnes enda, som må utvikles. Den ville kunne ha stor betydning for
f.eks å få bedre hurtigbåttilbud til Fagerstrand. Det skal MDG få
ros for.
Men
enkle pålegg til RUTER for å få ut fingeren på hovedsambandet har
jeg ikke sett.
Nå
kommer endelig batterifergene. Det er en flott start. Neste oppgave
er å få ladestasjon på Tangen brygge til både disse båtene og
framtidige elektriske busser. Samt å få et omfattende tilbud med
elektriske hurtigbåter.
Geir Christensen
No comments:
Post a Comment