Tuesday, October 30, 2018

Endelig batteriferger




I dag er det blitt kjent at hovedsambandet Nesodden – Aker Brygge bygges om til elektrisk drift i 
løpet av 2019.  Det er et stort miljøframskritt og bør feires.


Rødt fremmet interpellasjon i kommunestyret i oktober 2014 om saken:

«Nesodden kommune ber Fylkestinget om å sørge for at RUTER utreder spørsmålet om batteriferger på Oslofjordsamband grundig. Rapporten må beregne miljøgevinster og økonomiske følger på kort og lang sikt samt når det er mulig å starte opp med batteridrift. Rapporten bør foreligge  våren 2015.»

Da var Norges første større batteriferge (større enn Nesoddbåtene) bygget og under prøvedrift. Den ble satt i ordinær drift på Sognefjorden 1/1-2015. Teknologien var altså ferdig utviklet og å ta dette i bruk på Nesoddsambandet handlet bare om å overvinne byråkratiske utfordringer. Her har
privatisering, anbud og byråkratiet det skaper, kostet oss ca 4 år med sommel. Rødt har utfordret bl.a. partiene i fylkestinget, spesielt MDG, for å få til vedtak som kunne sette fart i prosessen. Det har vi i liten grad lykkes med.

Solum skrev i 2015 en lang bortforklaring hvor han skrøt av flere vedtaksforslag og vedtak som handlet om utvikling av batteridrift for hurtigbåter som han nå resirkulerer. Dette er teknologi som ikke finnes enda, som må utvikles. Den ville kunne ha stor betydning for f.eks å få bedre hurtigbåttilbud til Fagerstrand. Det skal MDG få ros for.

Men enkle pålegg til RUTER for å få ut fingeren på hovedsambandet har jeg ikke sett.

Nå kommer endelig batterifergene. Det er en flott start. Neste oppgave er å få ladestasjon på Tangen brygge til både disse båtene og framtidige elektriske busser. Samt å få et omfattende tilbud med elektriske hurtigbåter. 

Geir Christensen

No comments: