Saturday, June 15, 2019

Hva er det som er best med storskole?


Rektor Merete Hansen skriver et innlegg til forsvar for storskole fullt av
positivt ladete ord og vakre formuleringer. Men ved nøyere lesing var det svært vanskelig å forstå hva hun egentlig fremhevet. Derfor noen spørsmål:

Det vil koste mindre å drifte en storskole? Hvorfor er det billigere å drifte en skole med 800 elever enn en med 400 elever? Min erfaring er at store organisasjoner krever mer byråkrati og blir mer topptunge og dyre enn små organisasjoner. (Se https://www.dt.no/meninger/drammen/skole/storskole-pa-ungdommens-bekostning/o/5-57-774077

Store klasser har gitt oss økonomisk handlingsrom til å dele klassen i to eller flere fag? Større klasser gir innsparinger. Ved større og færre klasser – hvor sannsynlig er det at innsparingene blir i skolen til delinger og andre tiltak? Med spareiveren i vår kommune – er det ikke mer sannsynlig at innsparingene fører til budsjettkutt?

Så snakker hun om at lærere på store skoler kan undervise i færre fag og spesialisere seg mer.
Det gir læreren mer tid.....til å bli godt kjent med elevene? Hvordan gir spesialiserte lærere – som nødvendigvis da må ha flere klasser/elevgrupper - mer tid til å bli kjent med den enkelte elev?

Hvorfor gir en skole med 800 elever den enkelte elev større sjanser for å finne likesinnede enn en skole med 400 elever og at færre vil føle utenforskap? Vil ikke skolemiljøet – klimaet og toleransen mellom elever - være av langt større betydning? Bidrar ikke nettopp storskoler til klikkvesen og gjengutvikling? Se: https://forskning.no/skole-og-utdanning-barn-og-ungdom/store-skoler-skaper-lukkede-miljoer/530210?fbclid=IwAR3r-t8yId-tHz9pl0FeugBTNW067aj5BfoRsWgh_xtX6kLBfj6i4neFTXE

I friminuttet vil det være tilsvarende flere voksene som kan sette igang aktiviteter eller ha tilsyn med elevene enn på to skoler? Hvis du ikke forestiller deg aktiviteter for alle 800 i friminuttene – blir det flere lærere pr elev og bedre oversikt?

Er det vanskeligere å organisere forskjellig ringetid(friminutter) for fireparallelle skoler enn for åtteparalelle skoler?

....en større skole vil støttefunksjoner som helsesøster, psykologer, ungdomsarbeidere og lignende få bedret tilgjengelighet og bli tydeligere ressurspersoner... Hvorfor det? Er en helsesøster som er to dager i uka på en 400 elevers skole mindre tilgjengelig enn en helsesøster 4 dager i uka på en 800 elevers skole?

Vi foreldre kan bedre står samlet i det rusforebyggende arbeidet.... (på en storskole). Er det lettere å forebygge, oppdage og følge opp rusproblemer i en storskole enn en mindre skole? Er å samle foreldrene lettere på en stor skole enn på en mindre skole?

Så langt er ingen av Hansen sine påstander underbygget med fakta. Tvert imot ligner påstandene mer på reklamen for «nærpolitireformen». Nedleggelse av lokale lensmannskontorer og samling av ressurser skulle som kjent gi oss mer nærpoliti og bedre oppfølging i lokalmiljøet. Resultatene ser kanskje ikke slik ut på Nesodden?

Av en rektor forventer jeg litt mer enn positive ord. Kan påstandene underbygges? Kan det belegges at vurderingene jeg linker til er feil?

Det er ikke lett å være ung. Se https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jGXWe/stadig-flere-unge-legges-inn-med-stress-sykdommer Vi bør ikke gjøre det vanskeligere.

Geir Christensen

No comments: