Thursday, January 25, 2007

En moderne Follobane

Jernbanesporet som planlegges mellom Oslo og Ski er tilpasset forrige århundres behov. Uten høyere hastigheter vil Jernbanen ikke bli konkurransedyktig på avgjørende områder.
Sporene mellom Oslo og Ski er overbelastet og nytt dobbeltspor er nødvendig for å kunne øke trafikken. Follobanen kommer. Men togspor/trasseer blir liggende i hundre år. Rammene Jernbaneverket har fått politisk gjør sporet foreldet før det er påbegynt.
De trafikkmengdene en moderne Follobane kan overta er:
- Avlaste motorveiene fra pendlere fra Ytre Follo og Østfold.
- Få trailerne til og fra Europa bort fra E6/E18 og inn på tog.
- Få forurensende fly- og båttrafikk til Danmark over på spor og store mengder biltrafikk til Göteborg, Sør-Sverige og Danmark over på tog.
- Få ryddet nåværende trase for langdistansetog slik at lokaltrafikken kan få flere avganger.
Avgjørende for å få fjerntrafikk(både gods og person) er hastighet. Europeiske erfaringer tilsier at ca 90 % av reisende velger tog framfor fly når reisetiden fra sentrum til sentrum blir under 3 timer. For godstransporten er også leveringshastighet og punktlighet avgjørende. Her er forbindelsen mellom Oslo og sentraleuropa ett nøkkelspørsmål. Oslo-Ski er starten på togturen til København. Sporet skal spille en rolle for alle. Om togturen til Kolbotn tar 10 eller 15 minutter avgjør lite. Her er antall avganger avgjørende. Om toget til København tar 3 eller 7 timer, derimot er avgjørende for folks valg av transportmiddel. Å bygge en ny linje som ikke planlegger for denne trafikken vil være tragisk.
Daværende samferdselsminister Opseth (AP) fikk stoppet all planlegging av høyhastighetstog i Norge. Han fikk politisk oppslutning om å satse på fly og vei. 34 år etter at Frankrike åpnet den første strekningen for TGV-tog med marsjfart på 300 km i timen og etter at snart alle land i Europa er godt i gang med utbygging av høyhastighetstog, er endelig utredning av høyhastighetsalternativ for strekningen mellom Oslo og Göteborg vedtatt. Strekningen Göteborg - København er for lengst under bygging og vil stå ferdig lenge før det nye sporet mellom Oslo og Ski. Sverige har allerede satset mye over 100 milliarder på å bygge nye høyhastighetslinjer.
De planene som foreligger for Oslo-Ski er ikke sett i sammenheng med høyhastighetsutredningen. Det må de bli.
Hastighet på 300 km og reisetid ned mot 6 minutter mellom Oslo og Ski vil bety at banen ikke bare vil trekke pendlertrafikk men være starten på å få langdistansetrafikken bort fra veiene og luften. Sammenkoplingsprosjektet på Kolbotn må i tilfelle sløyfes og sporet må for de meste legges i tunnel. Jeg tror det blir ett lite tap sammenlignet med den reduserte bilplagen og økte framkommeligheten dette vil bety for beboerne i området.
Når Oslo-Ski ble elektrifisert rundt 1930 ble kjøreledningen planlagt for hastigheter på 50 km i timen. At planleggerne den gangen ikke forutså at dette vil skape problemer rundt 1980 når togene hadde toppfart over 100 km og anlegget var 50 år gammelt, er forståelig. For reisende i Follo fikk denne kjøreledningen beklagelige konsekvenser. At politikerne beordrer utbygging i 2010 etter hastigheter og krav som forlengst er gammeldags finnes ingen unnskyldning for.
Geir Christensen
Akershus Rød Valgallianse

No comments: