Sunday, September 23, 2007

Forsvar hurtigbåttilbudet

Etter mye trøbbel med anbudssystemet gikk et skjørt flertall i fylkestinget inn for å drive båttrafikken i fylkeskommunal regi. Forutsetningene var at de fikk overta Nesodden sine aksjer i Nesoddbåtene vederlagsfritt.
"Betongkammeratene" på Nesodden (H, FrP og AP) kunne ikke akseptere dette og ville isteden tjene penger på Båtselskapet. Nå sitter vi med ett anbud for de neste 15 til 25 årene og aksjer i ett verdiløst rederi.
Når anbudskontrakten ble kjent er hurtigbåttilbudet på kvelden borte og det mangler tilfredsstillende reservebåtopplegg ved is m.m. Lenge før anbudet har trådd i kraft er det altså tydelig at tilbudet til de reisende blir dårligere.
Anbudssystemet innebærer at fortjenesten til selskapet er avhengig av at driften gjøres billigst mulig. Vi kan derfor regne med flere konflikter rundt å få akseptable reisevilkår. Erfaringene fra Frogn med anbud på renhold tyder på trøbbel og sparing på alt.
Avgjørende for at trafikken drives godt at oppdragsgiver – Fylkestinget – tar ansvar. Så langt har vi ikke klart å finne ett eneste rav fra noe organ i Fylkestinget til rutetilbudet. De har bare fått SLs anbudsgrunnlag til høring, strengt konfidensielt - med forbud mot å drøfte det med trafikkantene, og returnert det med ett ok. Det virker som om SL styrer Fylkestinget, ikke motsatt.
I AMTA(22. august) sier fylkesvaraordfører Siri Hov Eggen (AP) "Jeg kan ikke instruere SL i enkeltruter. Sånn går det ikke an å gjøre det"
Hva skal vi med politikere som ikke kan instruere bedriftene de eier på våre vegne? Er det ikke Akershus Fylkesting som har vedtatt konkurranseutsetting og står ansvarlig for vilkårene?
Båttilbudet, og kvaliteten på det, er av stor betydning for Nesodden. Vi må organisere oss for å sikre god drift. Støtt opp om båtpendleraksjonen.
RV vil på kort sikt:
Foreslå hurtigbåt på kveldrutene til Nesodden og at ytterligere hurtigbåtruter utredes.
Kreve tilfredsstillende reservebåtløsninger
På lang sikt vil vi anbudsordningen til fordel for fylkeskommunal drift.
Ett samarbeid mellom en aktiv båtpendleraksjon og støttespillere i Fylkestinget er en kraft som kan sørge for fortsatt utvikling av båttilbudet.
Rød Valgallianse på Nesodden
Rød Valgallianse i Akershus

No comments: