Sunday, September 23, 2007

Nesoddbåtene: Anbud betyr dårligere tilbud

Høyre og Frp, godt hjelpet av Arbeiderpartiet på Nesodden og Venstre i fylkestinget sørget for å få lagt båttrafikken ut på anbud. Når avtalen ble kjent viste det seg at hurtigbåten på kveldsrutene var borte og at reserveløsning ved is for lysakerruta ikke fantes. Anbud tilgodeser billige selskaper. Det betyr svært ofte dårligere tilbud. Det vi ser nå er sansynligvis bare starten. Båtanbudet kan godt utvikle seg til ett mareritt som ligner på hva Frogn har opplevd etter at kommunalt renhold ble gitt til ISS.
Sviker fylkestingspartiene Nesodden?
Fylkestinget forutsatte at rutetilbudet skulle opprettholdes ved overgang til anbud. Dette er ett tragisk dårlig utgangspunkt når trafikken 15 til 25 år fram i tid skal planlegges. Å opprettholde tilbudet i en region med sterk befolkningsvekst er ikke akkurat satsing på kollektivtrafikk. På toppen har SL nå i kontrakten tatt bort hurtigbåten om kvelden og reserverutene til Lysaker ved is. I virkeligheten har altså anbudutsettingen allerede nå gjort tilbudet mye dårligere. "Betongpartiene" ,AP, H og FrP,har gjort stor skade for Nesodden sine pendlere ved at de tvang fram anbud.
SL og eierne – Akershus Fylkesting - står fremdeles ansvarlig for vårt rutetilbud. Vi mener det må taes initiativ til en folkeaksjon for å tvinge fram mer hurtigbåt og sikring av Lysaker-ruta.
I AMTA 22. august sier fylkesvaraordfører Siri Hov Eggen:
Jeg kan ikke instruere SL i enkeltruter. Sånn går det ikke an å gjøre det.
Hva skal vi med politikere som ikke kan instruere bedriftene de eier på våre vegne? Er det ikke Akershus Fylkesting som har vedtatt konkurranseutsetting og instruert SL om vilkårene som skal gjelde?
Jeg vil utfordre Fylkespartiene til å svare på følgende.
Er å fjerne hurtigbåten på kveldene og manglende beredskap på Lysakerruta ved is ett brudd med forutsetningene fylkestinget satte for konkurranseutsetting?
- Vil dere pålegge SL å få tilbake disse ordningene
Rød Valgallianse vil, dersom vi igjen blir representert i fylkestinget, fremme forslag om at hurtigbåttilbudet skal opprettholdes og forsøkes utvidet. Reserveruter ved is må også være tilfredsstillende.
Geir Christensen
Pendler og 1.kandidat for RV

No comments: