Thursday, January 10, 2019

Budsjett og økonomiplan 2019-2022 - Rødt sitt forslag


Hovedpunktene i Rødt sitt budsjettforslag er:


Forslag som kan redusere forskjellene i kommunen. Det er bl.a.:
 Økte midler på driftsbudsjettet, både en rekke enkelttiltak som kantine på Nesoddtunet og vikarmidler samt en pott til fordeling etter rådmannens vurdering av hvor presset er størst.
 Fattigdomstiltak, som handler om å
  • holde barnetrygden utenfor sosialhjelpsberegningene
  • flere kommunale utleieboliger
  • Boligprosjekter etter gamle husbankregler som kan gjøre det mulig for ungdom uten velstående foreldre, enslige forsørgere osv å komme inn på boligmarkedet.

Fra kortsiktig budsjettstyring til faglig ledelse av kommunen.
Kortsiktig økonomistyring kan ødelegge viktige velferdstilbud med kutt som gjør de uvirksomme eller uforsvarlige. I bunnen for all planlegging og budsjettering må det ligge faglighet vurderinger av hva som gir gode tjenester. Økonomien gir begrensinger, men må sees i sammenheng med de faglige vurderingene og være langsiktige. (Hva «tjener» kommunen på å kutte et spesialpedagogisk tiltak for barn må vurderes langsiktig. Øker det kommunens utgifter om 5 år?)

Tiltak for å øke kommunens inntekter Det er bl.a.:
 Krav til staten om fullfinansiering av reformer og at kommunene får beholde mere av skatteinntektene.
 7 promille skatt på næringseiendom
 En del innsparingsforslag
Verbalforslag

Graderte betalingssatser kulturskolen
Det innføres graderte satser på Kulturskolen etter samme regler som for barnehager. Rådmannen bes om sak om utforming av ordningene.
8 stemmer (2 R, 2 V, 4 SV) og falt

Endringer til rådmannens forslag Punkt 8:
Utvalgene får fullmakt til omfordeling innen for sine områder. Rådmannen får fullmakt til mindre budsjettjusteringer og omfordele stillinger/driftsmidler på inntil 1. million innenfor hele budsjettområdet.
4 stemmer (2 R, 1 Krf, 1 SV) og falt

Kompensasjon for utgifter som staten skyver over på kommunene.
En rekke statlige regelendringer overfører kostnader fra stat til kommune. Eksempelvis betyr statens innstramminger i arbeidsavklaringspenger, innstramninger på støtte til enslige forsørgere, innstramminger på bostøtte at kommunenes budsjett for sosialhjelp blir belastet da kommunene har ansvar i forhold til å sikre alle mennesker midler til livsopphold og bolig.
Tilsvarende skjer på en rekke områder hvor kommunen indirekte får vesentlige utgifter som følge av statlige endringer, uten å bli kompensert for dette.
Ordfører tar initiativ til en politisk kampanje fra kommuner overfor staten for å få fullfinansiert oppgaver som staten har pålagt oss.

Begrunnelse: KommuneNorge sliter med økende gjeld og stram økonomi. Mye av årsaken finnes i statlige reformer som ikke er fullfinansiert. Dette er vansker vi har til felles med de fleste norske kommuner og vi kan som fellesskap bidra til å legge press på regjering og Storting. Nesodden har gode erfaringer med dette.
7 stemmer (2 R, 4 SV, 1 KrF) og falt

Legevakt
Det opprettes lokal døgnlegevakt fra 1/1-2020
9 stemmer (2 R, 2 V, 4 SV, 1 KrF) og falt

Veilys
Kommunen aksepterer eierskap til veilys og gjør vedlikehold ut fra dette.
9 stemmer (2 R, 4 SV, 2 V, 1 KrF) og falt
Arbeidstrening
Kommunen spesifiserer oppgaver i kommunen tilsvarende 10 stillinger for samarbeid med NAV og Remonter om arbeidstrening. Oppgavene skal være av en slik karakter at fast ansettelse er en mulighet ved utløp av avtaleperiode.
6 stemmer (2 R, 2 V, 2 SV) og falt

Minoritetsspråklige barn.

Kommunestyret ber om utredning av mulige tiltak for å øke andelen barn med minoritetsspråklige bakgrunn som benytter seg av barnehagetilbud.
7 stemmer (2 R, 2 V, 3 SV) og falt

Miljøtjenesten inngår samarbeid med rehabiliteringstjenesten på A-hus eller lignende fagmiljø for å bedre kvaliteten på tjenestene.
2 stemmer (2 R) og falt.

Helse
I forhold til beregnet økningen av befolkningen over 67år er budsjettet for perioden 2019-22 klart underbudsjettert, særlig når det gjelder stillinger. I tillegg sier budsjettet ikke noe om kvaliteten på tjenesten og hvordan man har tenkt å møte den forventede eldrebølgen både kvalitativt og kvantitativt. Vi ber derfor om at administrasjonen i ny helse- og omsorgsplan konkretiserer
 Hvilke konkrete tiltak som er nødvendig å iverksettes på området og kostnadene ved dette
 Bruk av velferdsteknologi
 Organisatoriske tiltak
 Prioritering av lavterskeltilbud
 Antall stillinger og ønsket kvalifikasjoner. Det bør framgå hvordan man ser for seg prioriteringen mellom hjemmetjenester, omsorgsboliger og sykehjemsplasser innafor planperspektivet
 Vurderingskriterier for kvaliteten på tjenestene innafor området
7 stemmer (2 R, 4 SV, 1 KRF) og falt
Vurdering av kvalitet i barnehagene
Rådmannen bes om vurdering av kvaliteten i barnehagene. Herunder: voksentetthet og pedagogtetthet i forhold til vedtatte normer. Lekeareal for barn. Forklaring på kommunebarometerets tall på dette område.
4 stemmer (2 R, 1 KrF, 1 FrP) og falt
Nedskjæringer innenfor psykisk helse.
Vurderinger av kutt på Nesoddtangen gård tas ut av langtidsplanen. Begrunnelse: For brukere av denne typen helsetjenester er det viktig å unngå unødig engstelse. Stadige nedleggingsmeldinger bidrar ikke til god helse.
2 stemmer (2 R) og falt

Reduksjon i arbeidsreiser
Arbeid med å redusere arbeidsreiser spesielt og behovet for daglig reising generelt legges inn i klimaregnskapet i tråd med vedtatt plan for klima og biologisk mangfold.
7 stemmer (2 R, 4 MdG, 1 SV) og f
Budsjettforslag med egen inndekning:

Parkeringsavgift
Parkeringsavgift på Fagerstrand sløyfes. For el.biler på Tangen brygge kreves full sats.
3 stemmer (2 R, 1 FrP) og falt

Kommunale boliger
Overskuddet fra kommunale boliger settes på eget fond forbeholdt utbedring av kommunale boliger og kommunal boligbygging. Husleier økes ikke ut over konsumprisindeksen.
5 stemmer (2 R, 3 SV) og falt

Kulturhus
Midler til prosjektering av kulturhus får utvidet mandat til å se på både utvikling av eksisterende kulturbygg og scener og nytt kulturbygg.
6 stemmer (2 R, 4 SV) og falt


Det fikk Rødt sine to stemmer og falt

No comments: