Wednesday, January 16, 2019

Hvordan behandler AP kritiske røster i kommunen?

Utdanningsforbundet har tatt opp den kritiske ressurssituasjon i Nesoddskolen.


Lederen av skole- og oppvekstkomiteen er AP-representant og en av de mest sentrale arbeidsgiverne for Nesoddskolens lærere.  Hun skriver:
 «..at lærerne tillitsvalgte mener lærerne bidrar lite er mildt sagt overraskende.»
«I mitt hode representerer lærerne kommunen, og jeg blir bekymret når jeg leser at lærerne selv mener de bidrar minimalt.»

Jeg fant ingenting i lærernes uttalelser som kan utlegges slik det blir gjort her.   Å tillegge tillitsvalgte meninger de ikke har, for deretter å gjøre narr av disse meningene, er en klassisk herskerteknikk. 

Videre: «Fagforeningen til lærerne jobber for en best mulig arbeidsdag for sine medlemmer»  
«Vi fører ikke skolepolitikk for Utdanningsforbundet, men for familiene og elevene, og forskning har vist at økt lærertetthet i skolen ikke nødvendigvis gir målbart bedre læringsutbytte, selv om skolens folk blir fornøyde.»

Her insinueres at lærernes kritikk egentlig bare handler om at de ønsker seg mer behagelige arbeidsdager. Det er en herskerteknikk (stempling) som gjør at argumentene ikke trengs å ta på alvor. Jeg kjenner lærerne som mennesker som er svært opptatt av barn sine oppvekstvilkår og at de er all grunn til å lytte til.

Å få slike angrep som AP kommer med her, gjør det ikke enkelt for ansatte å legge fram kritikk.  Hadde dette vært en enkeltstående hendelse fra en uerfaren politiker ville jeg ikke kommentert dette. Men det er et mønster hvor kritikk blir møtt med sterke angrep på kritikerne.

Rødt har tidligere tatt opp ukulturen i deler av kommunen hvor ansatte får munnkurv og at det å ytre seg om kommunale forhold medfører sanksjoner i ettertid.  Innlegget ovenfor viser at denne ukulturen har solid forankring i kommunens politiske ledelse, særskilt i Arbeiderpartiet.
Det er svært viktig å få til ryddighet, åpenhet og gjennomsiktighet i både politisk og administrativt i kommunen. Da kan vi ikke akseptere denne typen angrep på tillitsvalgte som sier ifra.

Jeg oppfordrer Arbeiderpartiet til å be Utdanningsforbundet om unnskyldning for disse angrepene og faktisk ta del i debatten om svakhetene ved skolene på Nesodden.

Geir Christensen

No comments: