Saturday, April 24, 2021

Skoler og sykehjem: Bygg Nesodden for framtiden

 

Myklerud skole foreslåes midlertid pusset opp for 46 millioner. Deretter skal skolen legges ned og ny bygges nærmere Skogheim. Er det godt for elevene og er det god økonomi?


Vi trenger langsiktige gode og store nok løsninger. Ikke midlertidige kvalitetsmessig dårlige skoler. På lang sikt tror vi også det blir billigst. Her er våre vurderinger så langt, men tar gjerne innspill fra elver, lårere og foreldre.

Nesoddtangen

Ny flerbrukshall som også er gymsal for både barne- og ungdomsskolen er helt nødvendig.

Nesoddtangen barneskole foreslås det i kommunedirektørens innstilling bygging av ny skole. Der mener Rødt i likhet med skolens FAU at total rehabilitering med nødvendig utvidelse ville bli den mest økonomiske løsning samtidig som den ville sikre at skolen tilfredsstiller alle forskrifter og dekker dagens behov og mangler. Forskjellen mellom disse to alternativene er ca 100 millioner som kunne bli brukt på de andre skolene. Fra et kulturhistorisk perspektiv er denne løsningen også den beste siden den ivaretar skolebygget, som har et tidstypisk arkitektur og er det eneste bygget igjen fra denne tidsperioden. Miljømessig er dette alternativet også å foretrekker, framfor riving og bygging av ny skole. Det vil verne røtterskogen.

Vi vil stille spørsmål om en fireparallel skole som er foreslått vil dekke behovene på Tangen. Til høsten er det innmeldt 108 elever. Med maksimalt elevtall på 28 i hver klasse er det teoretisk plass til 112 elever. Tangen er utpekt til vekstområde. En framtidig femparalell skole bygget bare for å gi plass til fire paralelle klasser frykter vi er å planlegge trøbbel. Å planlegge 2 skoler med henholdsvis tre og to paraleller vil sikre bedre drift.

Myklerud

Den eksisterende byggemassen er for dårlig og uensartet til at det blir lønnsomt å rehabilitere mye. Vi mener mye må nybygges. Total nybygging har blitt utredet.

Administrasjonen vil vente til områdeplanen for Fagerstrand blir ferdig før plassering av ny skole skal vurderes. Dette er noe som kommer til å skyve ut prosessen med realisering av en ny skole minst ti år fram i tid. Dette er uholdbar! 

Kommunedirektørens innstilling om å bruke 46 millioner på nødvendig vedlikehold for deretter å bygge ny skole erer utilfredsstillende og langsiktig dyrt.

Vi mener at selv om planen ikke er ferdig utarbeidet hindrer ikke dette en vurdering av skolens plassering. Vi vet allerede ganske mye om hvordan fremtidig utbyggingsmønster vil bli på Fagerstrand. Argumentene for en annen lokalisering enn Myklerud er at den nye områdeplan for Fagerstrand legger til grunn en utbyggingsvekst konsentrert rundt Skogheimskrysset og Fagerstrand sjøside.

På Spro planlegges det allerede boliger. For de barna som kommer fra Spro ligger Myklerud  faktisk nærmere. Så hvorfor skal man vente når man har Myklerud skole som kan bygges nytt  i etapper og kan muligens også beholde sin svømmebasseng? Vi skulle ønske at resten av partiene var faktisk litt mer framoverlent og ønsket å satse aktivt på Fagerstrand. En bra skole med gode, miljøvennlige lokaler til heldags aktiviteter er bra skolepolitikk og fungerer forebyggende for et godt sosialt miljø for Fagerstrand.

Rehabiltert/nybygget skole på Myklerud må planlegges som treparalell. Med en god plan kan bygging av klasserom for treparalell utsettes og gjøres når behovet oppstår, uten komplikasjoner for driften. Med den planlagte store boligveksten på Fagerstrand kan behovet komme raskt.

Alvern

Saken om skolestrukturen fikk en gledelig konklusjon med at det ble bestemt at Nesodden skal fremdeles ha tre ungdomsskoler og at Alværn ungdomsskolen skal bestå i hvert fall for de neste ti årene.

Rødt er skeptisk til at skjebnen til Alværn ungdomsskolen settes på spill igjen i forslaget til skolebruksplan. Vi synes at å bruke 11 millioner for et enkelt vedlikehold som ikke løser noen av dagens problemer på Alværn er nesten bortkastet penger.

Det er sannsynlig at elevmassen i sin helhet kan øke mer enn prognosene viser. På sikt kan det bli behov for en fjerde ungdomsskole som da kunne ligge på østsiden. I tillegg vet vi at Fagerstrand er tiltenkt å ta 35% av boligveksten. Det betyr at i fremtiden kan Bakkeløkka ungdomsskole på Fagerstrand bli for liten for elevene fra både Fagerstrand og Fjellstrand. Da blir det lett å justere skolekretsene slik at Alværn kan ta i mot elever fra Fjellstrand. Fra et slikt perspektiv ser vi som beste løsning total vedlikeholdsalternativet for Alværn. Total vedlikehold er det eneste alternativet som vil tilfredsstille de krav som normalt stilles til skolebygg i dag, og som samtidig svarer til Nesodden kommunes målsetning om klimagassreduksjoner. Dette står ordrett i rapporten som kommunen bestilte. Dette alternativet innebærer også bytte av energiforsyning fra elektrisk til jordvarme, noe som kommer til å redusere de totale driftsutgiftene til skolen i årene fremover.

Nytt sykehjem på Fagerstrand

Kommunedirektøren foreslår rehabilitering av A-blokka på Nesoddtunet. Det er helt nødvendig, men gir oss ikke en eneste ny sykehjemsplass. Sykehjemmet er fullt og vi har en raskt voksende eldre befolkning. Det ligger i dag pasienter i Fjellstrand omsorgsboliger med så tunge diagnoser at sykehjemsplass er mer passende. De nye demensplassene på Skoklefall kan avlaste sykehjemme noe kortsiktig, men det er bare et tidsspørsmål før kommunen igjen må ut å leie plasser. Vi vil derfor foreslå å bygge nytt sykehjem på Fagerstrand med ca 50 plasser.

Politikernes oppgave å skaffe finansiering

I tillegg til nødvendige utvidelser på Tangenåsen ungdomsskole må disse utfordringene løses først. Det vil overskride kommunedirektørens anbefalling om ramme på 750 millioner, men vil antakelig langsiktig alikevel være billigere en mange midlertidige løsninger. Kommunestyrets oppgave er å sikre kvalitetsmessige gode velferdstilbud. God kvalitet og tilstrekkelig kapasitet må sikres. Så er det kommunestyrets oppgave å skaffe nødvendig finasiering. Kommunene er en bærer av velferdsordningene våre. At kommunene får større oppgaver og mindre av samfunnets ressurser for å løse disse truer velferden. At en større del av de skattepengene innbyggerne på Nesodden betaler i dag går til kommuen er Rødt sitt hovedkrav. I Rødt sitt forslag til statsbudsjett var Nesodden tildelt 28 millioner mer av skattepengene. Det ville alene dekket renter på tiltakene vi foreslår her. Om Rødt ikke skulle få flertall for slike endringer på Stortinget etter valget vil vi midlertidig måtte foreslå eiendomsskatt på boliger med mest mulig sosial profil. Dette er Ikke en skatt vi ønsker, men bedre enn dårlige velferdsløsninger som vi ser kan bli konsekvensen av dårlig kommuneøkonomi.

Svømmebaseng

Nesodden trenger et skikkelig svømmebaseng på minst 25 meter. Rødt vil gjerne få utredet Flåmodellen med kombinert skole, idrettshall og svømmebaseng. Andre mulige finansieringsmåter vil vi også gjerne utrede. Vi vil ikke ta pengene fra Myklerud og Alvern m.m. De partiene som vil begrense investeringene til foreslåtte 750 millioner, men skryter på seg svømmebaseng kaster blår i øynene på innbyggerne.

Olga Papalexiou og Geir Christensen

No comments: