Friday, February 9, 2024

Nesodden kommune og rettsikkerheten.




















Høyre og Arbeiderpartiet samarbeider tett politisk i kommunestyret.  Her utfordres de på om de virkelig mener at de kan bestemme om mindretallsanker kan avvises av det flertallet de er ledere for.


























Mindretallets rettigheter er en viktig del av et demokrati. I kommunestyret består den av bl.a. retten til å kreve lovlighetskontroll av kommunestyrets vedtak. Da skal statsforvalteren ikke ta stilling til saken, men sjekke om lover og regler er fulgt. Et vedtak som ikke er tilstrekkelig utredet kan f.eks bli opphevet.


Den nye utbyggingen i Bergerskog, Skjønnhaug, oppstod det ikke overraskende strid om. Mindretallet (SV, V og R) mente at det var lovstridig med en så stor utbygging (123 boliger) i et område som bare skal ha vedlikeholdsvekst og summen av områdene utenfor Tangen og Fagerstrand sentrum bare skal ha 20% av veksten i kommunen. Vi mener at dette er mangelfullt utredet og at flertallets argumenter for å se bort fra denne bestemmelsen ikke holder mål.


Mindretallsanken ble behandlet i kommunestyret i januar og ble avvist med 18 mot 13 stemmer. Flertallet mente det ikke fantes ankegrunnlag. Det må gjerne flertallet mene, men det spesielle var at de mente å kunne bestemme det og nekte å sende lovlighetskontrollen til statsforvalteren. Et flertall som mener at en klage på en avgjørelse de har tatt kan avvises av dem selv har ikke respekt for grunnleggende rettsprinsipper. Det er selvfølgelig ankeinnstansen, i dette tilfelle statsforvalteren, som skal avgjøre det.

Det står også tydelig i departementets veileder:

«Et flertall i kommunestyret kan ikke nekte tre eller flere kommunestyremedlemmer å få sin lovlighetsklage fremmet for Fylkesmannen ved å legge til grunn at vilkårene for klage ikke er til stede. En slik adgang vil kunne føre til at lovlighetsklager generelt kan avskjæres av flertallet. Dette vil heller ikke være i samsvar med formålet bak ordningen, som er muligheten for kommunestyrets mindretall til å få avgjørelsen prøvet på nytt ved rettslig tvil.»

Spørsmålet mitt går til de partiene som stemte mot å tillate en lovlighetskontroll (FrP, H, AP og PP): Kan dere forklare hvorforfor dere motsetter dere et mindretalls rett til å få prøvet sin klage?

Geir Christensen





No comments: