Ruter har på få år
presentert tre T-baneforslag til Nesodden. I sin visjon fra 2010
presenterte de T-bane over Bunnefjorden fra Nordstrand til
Fagerstrand. I sin visjon fra 2012 presenterer de T-bane til Fornebu
og over/under Oslofjorden til Bjørnemyr/Nesoddtangen. Styreleder
Stillulf Karlsen presenterte på folkemøte på Nesodden en ide om
ring T-bane over Bunnefjorden til Berger og Nesoddtangen med kryssing
til Bygdøy og tilbake til Oslo sentrum. Som styreleder i Oslo Havn
har han i oppdrag å utvide Oslo sitt “fjordby-prosjekt”. Hvor
mange innbyggere på Nesodden forutsetter en slik gigantisk
T-banesatsing?
Foreløpig er dette
på idestadiet, men det dukker ikke tilfeldig opp.
Fra Ruters visjon 2012: “Frem mot
2030 ventes en befolkningsøkning i Oslo og Akershus på over 30 %,
ca. 350 000 personer. Med antatt veksttakt frem mot 2060 passerer
folketallet 1,9 mill, dvs en tilvekst på ca 750 000 nye
innbyggere (65 %). I dag bor nær 25 % av landets befolkning i Oslo
og Akershus, og trendene peker mot ytterligere konsentrasjon i
bosetting og arbeidsplasser i Oslo og de nære kommunene i
Akershus,..”
Når Ruter legger
fram ideer om Nesodden som hovedsatsingsområde for utvikling av
T-bane om 15-20 års tid, hvor stor del av denne befolkningsveksten
er da tiltenkt oss?
Svært mye av arealene rundt Oslo er vernet av markaloven. Det gjelder også marka i Ski og Ås. Det er nesten bare Frogn og Nesodden som ikke har skogen vernet.
Nå er det vondt å
forestille seg politisk flertall for en nedbygging av Nesoddmarka.
Men grepene for å gå rundt vår selvbestemmelse kommer. Nesodden AP
støtter forslaget fra Oslo om å slå sammen Oslo og Akershus
fylker. Ordførerne i Frogn, Ås og Ski har gått ut og foreslått
sammenslåing til en gigantkommune med 60 000 innbyggere.
Programkomiteen i Arbeiderpartiet går inn for at kommuner skal kunne
tvangssammenslås. Sterke krefter arbeider altså for at hva
innbyggerne på Nesodden mener, ikke skal ha avgjørende betydning.
No comments:
Post a Comment