![]() |
Høyre og Arbeiderpartiet vil ikke regjere evig |
Fra
både innbyggere og ansatte har Rødt fått klager i en rekke
rekke saker som dreier seg om kommunens
vilkårlige behandling av både publikum og ansatte. En
gammel ukultur i deler av kommunen har utviklet og forsterket seg med
en politisk ledelse som opptrer på samme måte.
Det
siste eksemplet er «Signalen»-saken, der toppolitikerne
har lagt alt til rette for en eneste aktør og gjort det
vanskelig for andre å delta i anbudskonkurransen. Det
skjer kort tid etter at kommunen, anført av de samme
politikerne ble dømt for ulovlig forskjellsbehandling angående
bygging av omsorgsboliger på Fjellstrand. Slik forsterker og
legitimerer lederne fra Høyre og Arbeiderpartiet denne ukulturen.
Får
du svar?
Manglende vilje til å svare på henvendelser er blitt tatt opp gjentatte ganger. Brukerundersøkelser viser at det er svært mange som har opplevd manglende, uforståelige eller villedende svar. I kommunestyret har flertallet nedstemt å be om noe så selvfølgelig som en oversikt over hvor mange henvendelser som ikke svares ut innen lovbestemte tidsfrister. Når innbyggerne nektes så elementær informasjon, nektes de også å føre demokratisk kontroll med sine folkevalgte. Dette er ikke bare ubehagelig for de som opplever det. Det fratar også innbyggerne deres rett til å kontrollere kommunen.
Manglende vilje til å svare på henvendelser er blitt tatt opp gjentatte ganger. Brukerundersøkelser viser at det er svært mange som har opplevd manglende, uforståelige eller villedende svar. I kommunestyret har flertallet nedstemt å be om noe så selvfølgelig som en oversikt over hvor mange henvendelser som ikke svares ut innen lovbestemte tidsfrister. Når innbyggerne nektes så elementær informasjon, nektes de også å føre demokratisk kontroll med sine folkevalgte. Dette er ikke bare ubehagelig for de som opplever det. Det fratar også innbyggerne deres rett til å kontrollere kommunen.
Ansatte
får munnkurvRødt
har fått mange henvendelser om saker der ansatte har fått
dårlig behandling. Vi politikere fikk tidligere opptil
100 henvendelser fra ansatte når vi skulle behandle budsjett. Nå
får vi nesten ingen. Det fratar både politikerne og
innbyggerne innsikt og gjør den politiske behandlingen udemokratisk.
Arbeiderpartiet
og Høyre kommer ikke til å styre Nesodden til evig tid!
Det finnes alternativer:
Åpenhet
og samarbeid med frivilligheten
Rødt
arbeider for:
at
alle henvendelser til ansatte skal arkiveres og besvares med en
svarfrist på maksimum 3 uker
at
kommunal saksbehandling skal være lett å søke opp
at det
skal være mulig å følge en sak uten måtte lete
i møtereferater
at det
skal være rask tilgang til dokumenter
at
kommunen skal styres på en tydelig og synlig måte
at
både administrative og politiske vedtak skal være skriftlige
at det
blir opprettet et obligatorisk opplæringsprogram for
ansatte om kommunen som serviceorgan for befolkningen
at saksbehandlerne
skal få handlingsrom og trygghet til å ta ansvar for
publikumsservice
at
det skal innføres et system med høringer for organisasjonene,
slik at innbyggerne kan få politikerne i tale i forkant av
beslutninger i kommunestyret
at
retten til folkeavstemninger gjeninnføres
at innbyggernes
og de lokale organisasjonenes mulighet til å få møte utvalgene og
kommunestyret blir utvidet
at det
blir innført et politisk styringsapparat der innbyggerne kan
delta i lokalpolitikken uten at arbeidsmengden blir for stor
at såkalt
OPS – offentlig-privat samarbeid – ikke brukes. Det er mye
rimeligere og langt mer forutsigbart at kommunen eier selv
at “bestiller-utfører-modellen”
avskaffes. Den etterligner markedsprinsipper og tilrettelegger
for å sette stillinger og oppgaver ut på anbud
at
kommunen ikke skal bruke vikarbyråer
at modellkommune-prosjektet blir
innført, fordi det avtalefester ansattes medvirkning i
omstillingsprosjekter og gir en varig garanti mot privatisering
No comments:
Post a Comment