Sunday, August 20, 2017

Forskjellsbehandling

Høyre og Arbeiderpartiet vil ikke regjere evig
Fra både innbyggere og ansatte har Rødt fått klager i en rekke rekke saker som dreier seg om kommunens  vilkårlige behandling  av både publikum og ansatte. En gammel ukultur i deler av kommunen har utviklet og forsterket seg med en politisk ledelse som opptrer på samme måte.
Det siste eksemplet er  «Signalen»-saken, der toppolitikerne har lagt alt til rette for en eneste aktør og gjort det vanskelig for andre å delta i anbudskonkurransen.  Det skjer kort tid etter at kommunen, anført av de samme politikerne ble dømt for ulovlig forskjellsbehandling angående bygging av omsorgsboliger på Fjellstrand. Slik forsterker og legitimerer lederne fra Høyre og Arbeiderpartiet denne ukulturen. 
Får du svar? 
Manglende vilje til å svare på henvendelser er blitt tatt opp gjentatte ganger. Brukerundersøkelser viser at det er svært mange som har opplevd manglende, uforståelige eller villedende svar. I kommunestyret har flertallet nedstemt å be om noe så selvfølgelig  som en oversikt  over hvor mange henvendelser som ikke svares ut innen lovbestemte tidsfrister. Når innbyggerne nektes så elementær informasjon, nektes de også å føre demokratisk kontroll med sine folkevalgte.  Dette er ikke bare ubehagelig for de som opplever det. Det fratar også innbyggerne deres rett til å kontrollere kommunen. 
Ansatte får munnkurvRødt har fått mange henvendelser om saker der ansatte har fått dårlig behandling. Vi  politikere fikk tidligere opptil 100 henvendelser fra ansatte når vi skulle behandle budsjett. Nå får vi nesten ingen.  Det fratar både politikerne og innbyggerne innsikt og gjør den politiske behandlingen udemokratisk.
Arbeiderpartiet og Høyre kommer ikke til å styre Nesodden til evig tid!  Det finnes alternativer: 
Åpenhet og samarbeid med frivilligheten
Rødt arbeider for:
at alle henvendelser til ansatte skal arkiveres og besvares med en svarfrist på maksimum 3 uker
at  kommunal saksbehandling skal være lett å søke opp 
at det skal være mulig å følge en sak uten måtte lete i  møtereferater
at det skal være rask tilgang til dokumenter 
at kommunen skal styres på en tydelig og synlig måte
at både administrative og politiske vedtak skal være skriftlige
at det blir opprettet et obligatorisk opplæringsprogram for ansatte om kommunen som serviceorgan for befolkningen
at saksbehandlerne skal få handlingsrom og trygghet til å ta ansvar for publikumsservice   
at det skal innføres et system med høringer for organisasjonene, slik at innbyggerne kan få politikerne i tale i forkant av beslutninger i kommunestyret
at retten til folkeavstemninger gjeninnføres
at innbyggernes og de lokale organisasjonenes mulighet til å få møte utvalgene og kommunestyret blir utvidet 
at det blir innført et politisk styringsapparat der innbyggerne kan delta i lokalpolitikken uten at arbeidsmengden blir for stor 
at såkalt OPS – offentlig-privat samarbeid – ikke brukes. Det er mye rimeligere og langt mer forutsigbart at kommunen eier selv 
at “bestiller-utfører-modellen” avskaffes. Den etterligner  markedsprinsipper og tilrettelegger for å sette stillinger og oppgaver  ut på anbud 
at kommunen ikke skal bruke vikarbyråer
at modellkommune-prosjektet blir innført, fordi det avtalefester ansattes medvirkning i omstillingsprosjekter og gir en varig garanti mot privatisering

No comments: